Представления о жизни и смерти в умозрениях Леонтия Карповича и Мелетия Смотрицкого

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Rusų kalba / Russian
Title:
Представления о жизни и смерти в умозрениях Леонтия Карповича и Мелетия Смотрицкого
Alternative Title:
Leontijaus Karpovičiaus ir Meletijaus Smotrickio "gyvenimo" ir "mirties" samprata
Keywords:
LT
Leontijus Karpovičius; Baltarusija (Belarus); Lietuva (Lithuania); Egzistencializmas / Existentialism; Ideologija. Pasaulėžiūra / Ideology. Worldviews; Krikščionybė. Teologija / Christianity. Theology; Mirtis / Death; Vienuolijos / Monasteries.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariamos kultūrologinės 1596 metų bažnytinės unijos priežastys, taip pat aksiologiniai LDK stačiatikių rusėnų kultūros pokyčiai, ypač ryškiai matomi iš konceptų „gyvenimas“ ir „mirtis“ interpretacijų. Kiekvienos kultūros savitumą atskleidžia mirties ir nemirtingumo sampratos, kurios leidžia klasifikuoti kultūras ir nustatyti jų tipus. LDK stačiatikių kultūroje sąveikavo skirtingos aksiologinės nuostatos, kurias grindė „mirties“, „nemirtingumo“ ir „gyvenimo“ kategorijos. Straipsnyje išryškinami principiniai aksiologiniai skirtumai stačiatikių Šv. Dvasios vienuolyno archimandritų Leontijaus Karpovičiaus ir Meletijaus Smotrickio pamoksluose. Leontijus Karpovičius siekė tikinčiuosius supažindinti su amžinuoju gyvenimu; Meletijui Smotrickiui daugiau rūpėjo dėstymo maniera, temos išvystymas ir pagaliau savo asmenybės išreikštumas. Straipsnyje parodoma, kad Smotrickio dėstomos mintys neprieštaravo Bažnyčios Tėvų soteriologijai. Tačiau dirbtinis kategorijų kūrimas ir sudėtingas minčių pagrindimas jam buvo svarbesnis nei pamokslo turinys ir dvasinis auklėjimas; sužibėti intelektu jam rūpėjo labiau nei gyvu žodžiu pasiekti auditoriją. Sudėtingų klasifikacijų kūrimas rodė atitrūkimą nuo tikinčiųjų. Stačiatikių pastorių egocentrizmas ir buvo vienas esminių 1956 metų bažnytinės unijos veiksnių. Jokie kiti valstybiniai-politiniai, istoriniai ar kitokie procesai nebūtų privedę prie stačiatikių Brastos bažnytinės unijos.Reikšminiai žodžiai: Aksiologija; Bresto Unija; Dievas; Dvasinis gyvenimas; Egzistencija; Gyvenimas; Krikščioniška kultūra; Leontijus Karpovičius; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Meletijus Smotrickis; Mirtis; Nemirtingumas; Nuodemė; Unitai; Aksiology; Christian culture; Death; Evil; Existence; God; Immortality; Leontij Karpovic; Leontij Karpovitch; Life; Meletij Smotrickij; Spiritual life; The Great Duchy of Lithuania; Union of Brest; Units.

ENThe article discusses the culturological preconditions of the church union of 1596 as well as axiological changes in the culture of Orthodox Ruthenians of the GDL, which can be best observed in interpretations of such concepts as “life” and “death”. Peculiarities of each culture are revealed through concepts of “death” and “immortality”, which allow classifying cultures and identifying their types. The Orthodox culture of the GDL had various axiological beliefs based on categories of “death”, “immortality” and “life”. The article focuses on the key axiological differences in sermons by Leontij Karpovitch, the Archimandrite of the Holy Spirit Monastery, and Meletij Smotrickij’s sermons. Leontij Karpovitch sought to familiarise believers with the eternal life. Meletij Smotrickij was more concerned with the manner of sermon, the development of the theme and, finally, the emancipation of his own personality. The article indicates that Smotrickij’s thoughts did not contradict to the soteriology of the Fathers of the Church. However, the artificial creation of categories and the sophisticated argumentation were more important that the content of sermons and spiritual education. He was more concerned with the demonstration of his intellect rather than with his communication with the audience. The creation of sophisticated classifications indicates that he was estranging from believers. The egocentrism of Orthodox priests was one of the key factors determining the emergence of the church union of 1956. No other state, political, historical and similar processes could lead to the Orthodox Church Union of Brest.

ISBN:
9786094110269
ISSN:
1648-3294
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/22756
Updated:
2022-01-28 20:06:54
Metrics:
Views: 9
Export: