Kryžiaus kelias XVIII a. II pusės – XIX a. grafikoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kryžiaus kelias XVIII a. II pusės – XIX a. grafikoje
Alternative Title:
Way of the Cross in the graphic arts of the late 18th–19th centuries
In the Journal:
Menotyra. 2008, t. 15, Nr. 3, p. 8-22
Keywords:
LT
19 amžius; 18 amžius; Prancūzija (France); Lietuva (Lithuania); Ikonografija / Iconography; Leidyba / Publishing; Religinis menas / Religious art.
Summary / Abstract:

LTIki XIX a. II ketvirčio Lietuvoje vyravo paspalvinti vario raižiniai, jų išliko nedaug, beveik visi atsidūrė muziejų saugyklose, tai - raižiniai ir litografijos, sukurtos neoklasicizmo, romantizmo stilistika. Išaugus technologinėms galimybėms, XIX a. II pusėje masiškai tiražuojama grafika prarado autentiškumą, ryšį su kūrėju, retesni tapo autoriniai darbai. Straipsnyje paliečiama netyrinėta sritis - XVIII a. II pusės - XIX a. grafiniai Kryžiaus kelio atvaizdai, esantys Lietuvos bažnyčiose, saugomi muziejuose. Kryžiaus kelio grafiniais atvaizdais vadinami įvairiomis grafikos technikomis (vario, plieno raižiniai, litografijos, chromolitografijos, oleografijos) atlikti kūriniai. Lietuvoje grafinių Kryžiaus kelių sklaida glaudžiai susijusi su pamaldumo paplitimu. Šie bažnyčiose, koplyčiose iškabinti darbai, buvo regimais Viešpaties Kančios ženklais, taip pat provaizdžiais ir parankiu ikonografiniu šaltiniu profesionaliems, pasimokiusiems ir liaudies tapytojams. Kadangi senųjų spaudinių išliko nedaug, straipsnyje remiantis šaltinių duomenimis aprašoma grafinių Kančios ciklų sklaidos pradžia, glaudžiai susijusi su šio pamaldumo įsitvirtinimu. Aptariami Vakarų Europos reprodukcinės grafikos keliai į Lietuvą. Pagal išlikusius kūrinius, juose esančias signatūras, taip pat analogus nustatomi jų autoriai, raižytojai, leidyklos ir spaustuvės. Išskiriami ir plačiau apibūdinami populiarių Prancūzijos religinių leidyklų Kryžiaus kelio atspaudai, kurie Lietuvoje paplito nuo XIX a. II ketvirčio. Aptariant atvaizdus atkreipiamas dėmesys į Kryžiaus kelių ikonografines ir stilistines ypatybes.Reikšminiai žodžiai: Prancūzija (France); Vokietija (Germany); Sakralinė; Grafika; Ikonografija; "Kryžiaus kelias"; Leidyklos; Iconography.

ENUntil the 2nd quarter of the 19th century tinted copper carvings prevailed in Lithuania. Not a lot of them have survived, almost all of which landed in museum vaults. Those are carvings and lithographs of neo-Classicist and Romanticist style. Upon emergence of technological possibilities, in the 2nd half of the 19th century widely circulated graphics lost their authenticity, their connection with the creator, authorship works became less frequent. The article touches upon an unstudied area, i. e. graphic images of the Path of the Cross of the 2nd half of the 18th – the 19th century, existing in Lithuanian churches and stored in museums. Graphic images of the Path of the Cross are executed by employing different graphics techniques (copper and steel carvings, lithographs, chromolithographs and oleographs). Dissemination of graphic images of the Path of the Cross in Lithuania is closely related with the spread of godliness. The said works, posted up in churches and chapels were considered signs of the Passion of Christ and a prototype and a convenient iconographic source for professional and advanced folk painters. Since the surviving number of old works is not large, the article discusses the commencement of the dissemination of graphic cycles of the Passion, closely related with the entrenchment of the devotion and discusses the paths of the reproductive Western European graphics to Lithuania. According to the surviving creations, their signatures and analogues, their authors, carvers, publishing and printing houses are identified. The imprints of the Path of the Cross by popular French religious publishing-houses, which were spread in Lithuania starting from the 2nd quarter of the 19th century, are distinguished and characterized. When discussing the images, the attention is drawn to the iconographic and stylistic peculiarities of the Path of the Cross.

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
  • Lietuvos sakralinė dailė. T. 2,D. 1,Kn. 1, Šiaulių vyskupija.Joniškio dekanatas.Balkaičiai - Joniškis / sudarytojos. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2011. 511 p.
  • Žemaičių Kalvarija : piligriminio centro istorija ir dailė XVII-XIX a. / Dalia Vasiliūnienė. Vilnius : Aidai, 2009. 244 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14752
Updated:
2018-12-17 12:13:16
Metrics:
Views: 17    Downloads: 3
Export: