Švč. Mergelės Marijos paveikslo iš Vilniaus Šv. Mykolo bažnyčios votai ir karūnos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Švč. Mergelės Marijos paveikslo iš Vilniaus Šv. Mykolo bažnyčios votai ir karūnos
Alternative Title:
Vota and crowns on the painting of Blessed Virgin Mary from the church of St. Michael in Vilnius
In the Journal:
Menotyra. 2004, Nr. 2 (35), p. 24-35
Keywords:
LT
Vilnius; Bažnyčios; Šventieji; Taikomoji; Sakralinė; Paveikslai; Stebuklai; Auksakalystė; Karūnos; Votai; Kultai.
EN
Saints; Churches; Cults.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama Švč. Mergelės Marijos paveikslo (Sapiegų Madonos) iš Vilniaus Šv. Mykolo bažnyčios kulto formavimosi istorija, remiantis paskelbtomis ir rankraštinėmis šio paveikslo stebuklų knygomis bei kitais šaltiniais, pateikiami duomenys apie tikinčiųjų šiam atvaizdui aukotus votus, karūnas ir kitus pamaldumo ženklus. Šis nežinomo dailininko nutapytas paveikslas nuo XVI a. pr. buvo Vilniaus Šv. Pranciškaus ir šv. Bernardino bažnyčioje, kurioje ėmė garsėti prie jo patiriamomis malonėmis. Nėra žinoma, kada prie Švč. Mergelės Marijos paveikslo patiriamus stebuklus pradėta užrašinėti į specialias knygas. Vilniaus vyskupas Aleksandras Sapiega stebuklams ištirti paskyrė komisiją, o vėliau paveikslą paskelbė stebuklingu, išleista stebuklus aprašanti knyga. Stebuklų aprašymuose ne kartą minimi aukotojų paveikslui dovanoti votai, kurie buvo įvairaus pobūdžio - nuo poros žvakių iki tradicinių sidabrinių plokštelių ar brangių juvelyrinių dirbinių. Po 1662 m. paveikslui buvo pagamintas puošnus sidabrinis aptaisas, atvaizdas nuolat buvo puošiamas, praktiškai naikinant ribas tarp paveikslo ir jame pavaizduoto asmens. Stebuklingojo paveikslo puošmenos ne kartą viliojo vagis. Išaugus paveikslo kultui, imta rūpintis ir oficialia paveikslo karūnacija: 1750 m., gavus leidimą, paveikslas karūnuotas dvejomis iš Romos atvežtomis karūnomis. Po II pasaulinio karo paveikslo kulto tradicija nutrūko, jis neteko visų savo brangių puošmenų. Nuo 1987 m. jis saugomas Vilniaus arkikatedros Goštautų koplyčioje.

ENThis article discusses the missing vota and crowns that adorned the painting of Blessed Virgin Mary and Child in the church of St. Michael (it is now in Vilnius Cathedral). In the beginning of the 16th century, this painting by an unknown artist was kept in the Church of St. Francis and St. Bernardine (Bernardines) in Vilnius where it became known for its miraculous qualities. At the end of the 16th century it was transferred to the Church of Michael the Archangel of the Bernardine monastery, the construction of which was financed by Leonas Sapiega (Lew Sapieha). After 1662 the image was repainted. In the second half of the 17th century the fame of its magic virtues spread rapidly all over Lithuania, and in 1670 the painting was announced miraculous. In 1733, Fridrikas Sapiega (Frydrich Sapieha), Chancellor of the Grand Duchy of Lithuania, secured permission from the Pope to place papal crowns on the painting, though the coronation took place only in 1750. Drawing on archival and published material, the article provides with historical data on the sacrifices (vote) offered to the painting (the most common of these were items of precious jewellery) and presents source material on the crowns and overlay. It also gives a brief overview of the traditions related to the veneration and adornment of the miraculous image, which reveal the perception of religious art in the Grand Duchy of Lithuania. The article includes photographic images of the crowns and vote taken in 1933; these may serve as a valuable source for the study of gold work in Lithuania of the 17th and 18th centuries. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/12238
Updated:
2018-12-17 11:21:53
Metrics:
Views: 50    Downloads: 27
Export: