Simbolių reikšmės Broniaus Kutavičiaus kūriniuose fortepijoniniam duetui

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Simbolių reikšmės Broniaus Kutavičiaus kūriniuose fortepijoniniam duetui
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTB. Kutavičiaus kūriniai fortepijoniniam duetui „Disputas su nepažįstamuoju” (koncertas dviem fortepijonams ir fonogramai, 1982), „Gervių šokiai” (sonata klarnetui ir dviem fortepijonams, 1986-1989), „Gilijos laivužis” (chorui ir fortepijonui keturioms rankoms, 2000) - svarūs ir reikšmingi margame autoriaus kūrybos kontekste. Šie kūriniai galėtų būti apibūdinami pačiais įvairiausiais epitetais ir analizuojami daugeliu aspektų. Pranešimo autorė pasirinko vieną iš galimų - simboliką muzikoje, kuri nėra tokia akivaizdi ir lengvai suvokiama kaip literatūroje ar vaizduojamajame mene. Pasak V. Kubiliaus, „simbolis - idealiosios realybės ženklas, kuris yra tik sugestijuojamas, betiki galo neapibrėžiamas”, „<...>daikto dvasia, kurią menininkas mato užmerktomis akimis”. Autorė bando atskleisti kompozitoriaus gebėjimą išnaudoti fortepijono garso, tembro, faktūros galimybes įvairioms simbolinėms reikšmėms įvardyti, pasiremdama muzikologės R. Gaidamavičiūtės įžvelgta kitų lygmenų - kūrinių pavadinimų, architektonikos, instrumentų tembrų, skaičių - simbolika. [Iš teksto, p. 121].

ENKutavičius works for piano duo a “Dispute with an Unknown Man" (concert for two pianos and a phonogram), “Cranes’ Dances” (sonata for a clarinet and two pianos), “The Wherry of Gilija” (performed by the piano in four hands and a choir) - is a meaningful part of works by this author. These works are analysed through dimension of symbolism. It is strived to show the composer’s ability to exploit sound, timbre, facture of a piano to reveal various symbolic meanings. Symbols of titles, architectonics, timbres of instruments, numbers are also discussed in other levels. The author’s thoughts are based largely on insight of R. Gaidamavičiūtė, A. Andrijauskas, E. Ališanka. The title of "Dispute with Unknown Man” symbolically shows the idea of reality, secret and mystery. Timbres of the brass quintet used in phonogram represent supernatural and mysterious world. Notional symbolism of numbers serving for the structure of the form is represented through even disposition of beat. "Cranes’ Dances” is the reflection of the oriental world view. The four parts of this piece of music - a compositional architectonics - is a symbolic tune of four seasons and their alternation. Crane has more that one sense. It is a symbol of long life, joy, love. The author succeeded in symbolical expression of common oriental aesthetic, time, emptiness, space and silence categories through the play of piano timbres, varying in facture and dynamics.“The Wherry of Gilija” reveals trinity symbolism of water, life and death. Antithesis of horizontal and vertical lines is hidden in the form of the music piece itself and in the masked content of symbolic meanings. Symbols of bells and play of water are expressed through a piano facture. The duo of R. and Z. Ibelhauptas came to an artistic decision to perform the three pieces of music during one concert. Aspirations to interest the listeners in Lithuanian piano duo music, to show its value and unique origin is highly appreciated.

ISBN:
9986503434
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/115263
Updated:
2025-05-21 19:58:22
Metrics:
Views: 1
Export: