LTSocialinė atsakomybė – tai pastaruoju metu ypač plačiai nagrinėjama tema, tačiau Lietuvos įmonėse socialinės atsakomybės politika dar nėra labai aktyviai įgyvendinama, nors vis daţniau pasigirsta nuomonių, kad tokios politikos raiška ir pateikimas atskleidžia įmonės brandą ir gerina jos įvaizdį vartotojų akyse. Straipsnyje nagrinėjama įmonių socialinės atsakomybės samprata bei vaidmuo viešajame sektoriuje ir tiriamas valstybinių Lietuvos susisiekimo įmonių socialinės atsakomybės taikymo savo veikloje lygmuo, siekiama įvertinti pateikiamos informacijos turinį ir išsamumą bei sritis, kuriose įmonių socialinė atsakomybė vykdoma aktyviausiai.
ENOver the last decades social responsibility has become very popular not only between scientists but also between societies. Though in public sector sustainability is still not enough analysed. In this article is analysed the theoretical conception of social responsibility and there are presented its role in public sector and the performed research of social responsibility in state-owned enterprises of transport and communications sector. The main purpose of this research was to measure how active the 26 analysed companies apply social responsibility principles in their practice and which area of 4 – society, enviroment, employee, customer relations – is the most common. The methods of research applied in this article are the comparative and systematic review of scientific literature and Content analysis. Results show that social responsibility principles in analysed transport and communications sector companies are still not very common and enterprises mostly disclosure information related only with their main functions.