LTStraipsnyje svarstoma priešistorinių simbolių interpretuojamumo - galimybės ir jmanomumo juos interpretuoti - problema, kaip ją suvokė Marija Gimbutienė ir kaip ji suprantama šiuolaikinėje interpretacinėje archeologijoje, analizuojami tyrėjos naudoto interpretacijos metodo pranašumai ir trūkumai, nurodomos pamatinės metodologinės Gimbutienės prielaidos, funkcionavusios kaip bendriausio pobūdžio gairės, kurių mokslininkė laikėsi bandydama rekonstruoti Senosios Europos simbolius. Priešistorinės simbolikos interpretuojamumo problema straipsnyje susiejama su savitos protofilosofijos, atskleidžiančios esminius Senosios Europos gyventojų pasaulėvaizdžio bruožus, egzistavimo Senojoje Europoje klausimu. Argumentuojama, kad galimybė daugiau ar mažiau patikimai rekonstruoti Senosios Europos simbolių, ypač sudėtingesnių, reikšmes, jei iš pradžių - pirminiame interpretavimo etape - yra palyginti patikimai žinomos tik pačių paprasčiausių bazinių simbolių reikšmės, tiesiogiai priklauso nuo šių simbolių tarpusavio susietumo (kitaip tariant, nuo priešistorinės simbolikos sistemiškumo) laipsnio, tad pats sėkmingos simbolių reikšmių rekonstrukcijos, remiantis kontekstinėmis jau numanomai žinomų ir dar tik mėginamų iššifruoti simbolių reikšmių asociacijomis, faktas - be abejo, darant prielaidą, kad ši rekonstrukcija iš tiesų sėkminga - bent netiesiogiai įrodytų, jog Senosios Europos gyventojai jau turėjo pakankamai išplėtotą pasaulėvaizdį, grįstą darnia bei vieninga simbolinių reikšmių sistema, ir tam tikrą protofilosofiją, atskleidžiančią esminius šio pasaulėvaizdžio bruožus. Pagrindiniai žodžiai: Marija Gimbutienė, Senoji Europa, priešistoriniai simboliai, interpretacinė archeologija, priešistorinis pasaulėvaizdis.
ENIn this article, the author focuses on the problem of interpretability of prehistoric symbolism as viewed by Marija Gimbutas, discussing the advantages and shortcomings of her interpretive method, as well as indicating the basic methodological pressupositions of the sholar that function asteh most general guidelines adhered to by the Gimbutas in the process of of reconstructing Old European symbols. The problem of interpretability of the Old European symbology is tied to the question of the existence in Old Europe orakincl of proto-philosophy revealing the basic features of the worldview of the Old Europeans. Keywords: Marija Gimbutas, Old Europe, prehistoric symbolism, interpretive archaeology, prehistoric worldview.