Smurtinių kompiuterinių žaidimų ir vaikų bei paauglių agresyvaus elgesio ryšys.

RinkinysMokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšisKnygos dalis / Part of the book
KalbaLietuvių kalba / Lithuanian
AntraštėSmurtinių kompiuterinių žaidimų ir vaikų bei paauglių agresyvaus elgesio ryšys
AutoriaiValickas, Gintautas
KnygojeŽiniasklaida ir asmenybės raida: nepilnamečių apsauga ir žmogaus orumas . 2004, P. 135-146
Reikšminiai žodžiai
LTsiūloma: vaikai ir paaugliai; smurtiniai kompiuteriniai žaidimai; agresyvus elgesys
Santrauka / Anotacija

LTStraipsnyje remiantis teorinėmis įžvalgomis bei empirinių tyrimų duomenimis analizuojamas ryšys tarp smurtinių kompiuterinių žaidimų ir vaikų bei paauglių agresyvaus elgesio. Aptariamas kompiuterinių žaidimų paplitimas, amžiaus ir lyties skirtumai, atskleidžiami smurtinės žiniasklaidos sukeliami efektai: agresyvių minčių tinklo aktyvinimas ir plėtojimas, susilpnėjęs agresyvių reakcijų slopinimas ir agresijos pateisinimas, modeliavimo efektai, sumažėjęs jautrumas, pakitusi pasaulio samprata. Siekiant atsakyti į klausimą, ar iš tiesų smurtiniai žaidimai skatina agresiją ir smurtą, nagrinėjami tyrimai, empiriškai įvertinantys vaikų ir paauglių žaidimo ir agresyvaus elgesio ryšį, aprašomi veiksniai, galintys lemti agresijos padidėjimą. Straipsnyje išsamiai aptariama, kodėl smurtiniai kompiuteriniai žaidimai gali daryti žaidėjams didesnį poveikį negu kitos smurtinės žiniasklaidos formos. Nors trūksta empirinių tyrimų, didesnė išnagrinėtų duomenų dalis leidžia teigti, kad smurtiniai kompiuteriniai žaidimai yra susiję (bent jau trumpalaikiais ryšiais) su vaikų ir paauglių agresyviomis mintimis, negatyviais emociniais išgyvenimais bei agresyviomis reakcijomis, taip pat su rečiau demonstruojamu prosocialiu elgesiu. Kai kurie vaikai gali būti jautresni negatyviam smurtinių kompiuterinių žaidimų poveikiui negu kiti. Galima sakyti, kad žiūrovų arba žaidėjų agresijos pasireiškimo efektus lemia įvairių poveikių kombinacijos, o tos pačios smurtinės laidos arba kompiuteriniai žaidimai gali sukelti skirtingas žmogaus reakcijas. Remiantis tyrimų duomenimis, pateikiamos rekomendacijos.

ENThe article, referring to theoretic insights and data of empirical studies, provides the analysis of relations between violent computer games and aggressive behaviour of children and adolescents. The spread of computer games, the age and sex differences are discussed, the effects, brought by violence related media are revealed: activation and development of the aggressive thoughts’ network, weakening of attenuation of aggressive reactions and justification of aggression, modelling effects, reduced sensitivity and the changed worldview. In order to answer the question whether the violent games do encourage aggression, the studies, empirically evaluating the relations between children’s and adolescents’ games and aggressive behaviour are analyzed, the factors, able to increase the aggression are described. The article provides a thorough discussion why violent computer games are able to bring to the players a greater influence than other forms of violence related media. Although there is a lack of empirical studies, the larger part of the studies data provides the reasons to believe that violent computer games are related (at least by short-time relations) to children’s and adolescents’ aggressive thoughts, negative emotional experience and aggressive response, as well as to less frequent display of the pro-social behaviour. Certain children may be more sensitive to the negative influence of violent computer games than others. It could be stated that the effects of display of aggression by viewers or players are determined by combinations of different influences, moreover, violent shows or games may bring different reactions in a person. Referring to the data of the research, recommendations are provided.

Mokslo sritisPsichologija / Psychology
Susijusios publikacijos
Nuoroda į įrašą https://www.lituanistika.lt/content/1074
Atnaujinta2013-04-28 15:25:16
Metrika Peržiūros: 5