"Tu esi vaikinas arba mergina - kito pasirinkimo nėra". Biologinės lyties sampratos biologijos vadovėliuose analizė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Tu esi vaikinas arba mergina - kito pasirinkimo nėra". Biologinės lyties sampratos biologijos vadovėliuose analizė
Alternative Title:
  • "You are either a boy or a girl - there is no other choice." Analysis of the biological sex concept in biology textbooks
  • Analysis of the biological sex concept in biology textbooks
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2023, t. 50, p. 107-128
Keywords:
LT
Lytinis ugdymas / Sex education; Mokykla / School; Diskriminacija. Konfliktai / Discrimination. Conflict.
Summary / Abstract:

LTŠiandienos moksliniame diskurse vis dažniau pasigirsta kritika griežtai binariškai biologinės lyties sampratai. Nors moksle vis plačiau atskleidžiamas biologinės lyties kompleksiškumas – visuomenėje daugelio biologijos išmanymas apsiriboja mokykloje įgytomis žiniomis. Neheteronormatyvūs, lyties prasme netipiniai asmenys mokykloje ir apskritai visuomenėje vis dar susiduria su atskirtimi, nesupratimu ir iš to kylančiais socialiniais ir psichologiniais sunkumais. Pasitelkiant kokybinę turinio analizę buvo tirti biologijos dalyko vadovėliai, siekta suprasti, kokia biologinės lyties samprata juose perteikiama. Buvo vertinama informacija apie lyties vystymosi etapus, lytį aprašančius požymius, analizuojami lyties kaip diskretaus ar tolygiai kintančio požymio samprata ir lyties vystymosi skirtumų pavaizdavimas. Nustatyta, kad informacija apie lyties vystymąsi pateikiama nenuosekliai ir paviršutiniškai, neatskleidžiant šio proceso kompleksiškumo. Lytis perteikiama kaip vienareikšmiškai diskretus, binarinis požymis, nepavaizduojami lyties vystymosi skirtumai. Skurdi biologinės lyties samprata nekuria terpės kritinei diskusijai apie žmogaus biologinę įvairovę. Tai lemia heteronormatyvių lyties normų, kurios skatina diskriminaciją ir patyčias, reprodukavimą. Pagrindiniai žodžiai: biologinė lytis, biologija, binariškumas, heternormatyvumas, vadovėliai. [Iš leidinio]

ENToday’s scientific discourse is increasingly criticizing the strict binary concept of biological sex. While science is progressively revealing the complexity of biological sex, the knowledge of biology for many is limited to what is acquired at school. Nonheteronormative, sex-wise atypical people still face isolation, misunderstanding and resulting social and psychological difficulties at school and in society in general. To explore the concept of biological sex presented in biology textbooks, qualitative content analysis was used. The analysis focused on the stages of sex development, the characteristics defining biological sex, the concept of sex being discrete or continuous trait, and the representation of differences in sex development. It was found that the information provided was inconsistent and superficial, failing to reflect the complexity of the sex development process. Biological sex was presented as an unambiguously discrete and binary trait, with no mention of differences in sex development. A poor understanding of biological sex does not encourage critical discussion about human biodiversity. It reproduces heteronormative norms, that condition discrimination and bullying. Keywords: biological sex, biology, binarity, heternormativity, textbooks. [From the publication]

DOI:
10.15388/ActPaed.2023.50.7
ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Lytiškumo ugdymas kaip galimybė dekonstruoti heteronormą: mokytojų turimo žinojimo ir nuostatų analizė / Akvilė Giniotaitė. Acta paedagogica Vilnensia. 2018, t. 41, p. 112-126.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/105993
Updated:
2023-12-21 22:53:33
Metrics:
Views: 7    Downloads: 1
Export: