Cooperation peculiarities between designers, artists and managers when creating black ceramics prototypes for the market. A case of "Baltic patterns in ceramics: from the past to the future"

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Cooperation peculiarities between designers, artists and managers when creating black ceramics prototypes for the market. A case of "Baltic patterns in ceramics: from the past to the future"
In the Book:
Culture and creativity / compilers: Virginija Jurėnienė and Ugnė Pavlovaitė. Vilnius: Vilnius University Press, 2022. P. 115-136. (Vilnius University Open Series)
Keywords:
LT
Menas / Art; Rinka. Rinkodara / Market. Marketing.
Summary / Abstract:

LTŠiandien šiuolaikinio dizaino sprendimai reikalauja kūrybiško mąstymo, nes originalus dizainas paremtas inovacijomis ir kūrybiškais sprendimais, sprendžiant tam tikras problemas, tokias kaip senųjų tradicijų išsaugojimas, kultūros paveldas ateities kartoms. Dizainas kaip mokslo ir praktinės veiklos sritis funkcionuoja apibrėždamas konkrečius projektavimo ypatumus. Dizaino produktai mokslinėje literatūroje apibūdinami kaip glaudžiai tiesiogiai susiję su procesu, pasiskirstę proceso kontekste, įtakojantys kontekstą ir toliau keičiantys procesą. Kūrybinis produktas sukuriamas veikiant kartu su kitais menininkais ir planuojamas vartotojui, kur XXI amžiaus globalizacija yra viena iš grėsmių nacionalinėms kultūroms. Tuo tarpu žmogus pirmiausia suvokia jį supančios kultūros kuriamu įvaizdžiu ir terminais, todėl čia svarbus vaidmuo tenka menininkams, kūrybinių produktų kūrėjams. Kaip nauja ir įkvepianti šios veiklos priemonė, suteikianti galią sprendimų iniciavimui, įgyvendinimui bei vertinimui yra bendradarbiavimas, kuris remiasi ne tik pasidalinta atsakomybe, bet ir partneryste, kuri sustiprina komunikaciją, stiprina pasitikėjimą, empatiją tarp organizacijų, bei pasitenkinimą bendrai gautu rezultatu. Mokslinė problema: kokie yra dizaino produkto sukūrimo ir įvedimo į rinką ypatumai? Šią problemai atskleisti buvo aptarta teorinė dizaino produkto koncepcija ir ypatumai; išanalizuoti dizaino produkto sukūrimo ir įvedimo į rinką etapai ir principai; sukurtas teorinis dizaino produkto sukūrimo ir įvedimo į rinką modelis; teorinis modelis buvo pritaikytas įgyvendinant projektą „Baltų raštai keramikoje: iš praeities į ateitį“. Darbe naudoti sisteminės ir lyginamosios mokslinės literatūros analizės ir abstrahavimo metodai. [Iš leidinio]

ENToday, contemporary design solutions require creative thinking because the original design is based on innovation and creative solutions to solve certain problems such as preservation of old traditions, cultural heritage for future generations. Design as an area of science and practical activities functions by defining specific design peculiarities. Design products in scientific literature are described as closely directly related to the process, distributed in the context of the process, ones that impact the context and alter the process further. A creative product is created when acting together with other artists and is planned for the consumer, where the globalisation of the 21st century is one of the threats to national cultures. In the meantime, the person first understands the image and terms created by the culture around him, so artists, creators of creative products, play an important role here. Cooperation is a new and inspiring means of this activity that provides power to initiate, implement and evaluate solutions that is based on not only shared responsibilities, but also partnership that strengthens communication, increases trust, empathy between organisations and satisfaction in a generally received result. Sientific problem may be raised: What are the specificities of design product development and commercialization?.In realizing this problem the theoretical concept and peculiarities of design product were discussed; the stages and principles of design product development and its introduction to the market were analysed; a theoretical model of design product development was created and introduction to the market; the theoretical model was analyzed by the implementation of the project “Baltic Patterns in Ceramics: From the Past to the Future”. The methods of scientific literature systematic analysis, comparison and abstraction were employed in the research. Keywords: creative industries, design product, design thinking, design product development, design management, marketing, marketing communication, design exhibition. [From the publication]

DOI:
10.15388/Culture_Creative.2022.7.
ISSN:
2669-0535
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/103527
Updated:
2023-08-31 20:17:56
Metrics:
Views: 11    Downloads: 2
Export: