Asociacija "Lyderė": stereotipai ir moterys darbo rinkoje

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Asociacija "Lyderė": stereotipai ir moterys darbo rinkoje
Publication Data:
Vilnius : Asociacija "Lyderė", 2019.
Pages:
34 p
Contents:
Santrauka — 1. Lyčių nelygybė darbo rinkoje: Moterų lyderių trūkumas; „Moteriškos“ ir „vyriškos“ profesijos; Atlyginimų atotrūkis — 2. Stereotipų galia: Protingi ir tos, kurios stengiasi; Stereotipo grėsmė; I don’t belong here arba mažumos problema; Reklamos poveikis; Herojai ir sekso dievaitės; Dr. Miller ar Dr. Miller?; Sėkmės receptas moteriai negalioja; Mikroagresijos darbe; Motinystės bausmė; Dviguba našta — 3. Kas turi keistis?: Lygybė prasideda namuose; Rožiniam ir mėlynam kambariams – ne; Atviros profesijos; Kaip kovoti su šališkumu?; Aklumas lyčiai; Konkretūs ir vienodi kriterijai; Darbo kultūra; Lankstumas — Išvados — Asociacija „Lyderė“ — Autorės — Literatūros sąrašas.
Summary / Abstract:

LTNepaisant lietuvių moterų pasiekimų aukštajame moksle bei aktyvaus dalyvavimo darbo rinkoje, lyčių nelygybė darbe ir namuose išlieka. Moterys per valandą uždirba vidutiniškai 14 proc. mažiau negu vyrai, nors ekspertinės analizės atlyginimų atotrūkio negali pagrįsti objektyviais kriterijais. Kai kuriuose sektoriuose vidutinis skirtumas tarp atlygių siekia daugiau nei 700 eurų, dažnai dėl to, kad moterys neužima aukštų pozicijų. Sprendimų priėmėjų pozicijose įprasta matyti ne daugiau nei 30 proc. moterų, o tarp aukščiausių vadovų joms patekti itin sunku. Tyrimai rodo, kad prie nelygybės gali svariai prisidėti visuomenėje vyraujantys stereotipiniai įsitikinimai apie moteris ir vyrus. Jau vaikystėje, ankstyvoje vystymosi stadijoje berniukai ir mergaitės susiduria su skirtingais lūkesčiais ir ugdymu, kuris kliudo pasireikšti pilnam vaikų gebėjimų spektrui ir įgyti universalių šiuolaikinei asmenybei būtinų savybių. Populiariojoje kultūroje bei vartojamuose produktuose, kaip reklamoje, atkartojami lyčių stereotipai įtvirtina išankstinius nusistatymus. Be to, nors Lietuvoje įprasta dirbti abiems partneriaims, moterys vis dar matomos kaip visų pirma atsakingos už vaikų ir namų priežiūrą ir: net 58 proc. lietuvių sutinka, kad žmonos pareiga yra pasirūpinti vyro buitimi. Kasdien namų ruoša užsiima 84 proc. lietuvių moterų, gyvenančių poroje, tačiau tą patį daro tik 28 proc. vyrų. Susilaukus vaikų, šis skirtumas dar labiau padidėja (atitinkamai 97 ir 23 proc.).Stereotipiniai įsitikinimai veikia vidinę individo motyvaciją bei su ja glaudžiai susijusius veiklos pasirinkimus ir net rezultatus, primeta pareigas bei profesijas. Be to, nesąmoningas šališkumas lyties atžvilgiu paveikia, kaip vertinami sprendimų priėmėjai versle, politikoje ir kitur. Taip apsunkinamos, o kartais ir už kardomos moterų galimybės siekti karjeros norimame profesiniame lauke, ypač jei jis suprantamas kaip vyriškas. Norint to išvengti, būtina kelti sąmoningumą apie tyrimais įrodytą stereotipų poveikį ir jį mažinti, kurti lyčių lygybe grįstą darbo kultūrą bei įtvirtinti nešališkas priėmimo į darbą, paaukštinimo, mentorystės ir grįžtamojo ryšio teikimo praktikas.

Related Publications:
Iššūkiai moterų karjerai informacinių komunikacinių technologijų versle. Lietuvos aukštųjų mokyklų vadybos ir ekonomikos jaunųjų mokslininkų konferencijų darbai. 2021, 24, p. 225-233.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/102273
Updated:
2023-12-01 14:07:39
Metrics:
Views: 92    Downloads: 22
Export: