Kelios pastabos apie profesoriaus B. Sruogos kūrybos įprasminimą Lietuvos švietimo sistemoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kelios pastabos apie profesoriaus B. Sruogos kūrybos įprasminimą Lietuvos švietimo sistemoje
Keywords:
LT
20 amžius; Balys Sruoga; Pedagogika / Pedagogy; Literatūros istorija / Literary history; Literatūros teorija ir kritika / Literary science and criticism.
Summary / Abstract:

LTŠios publikacijos tikslas - atskleisti profesoriaus B. Sruogos tekstų įprasminimo Lietuvos švietimo sistemoje nuo 2008 m. padėtį. Uždaviniai yra šie: 1) pristatyti, kokiomis temomis bei kokiais aspektais Sruogos kūryba akcentuojama Lietuvos švietimo programose; 2) atskleisti baigiamųjų lietuvių kalbos egzaminų reikalavimų ir Sruogos tekstų sąsajas; 3) išanalizuoti, kaip besimokantieji, aukščiausiuoju lygiu laikę baigiamuosius valstybinius lietuvių kalbos egzaminus, įprasmina Sruogos kūrybos tekstų kultūrinę atmintį. Ištyrus pasirinktą medžiagą paaiškėja, kad mąstyti Sruogos kūrybos kontekste švietimo proceso dalyviai mėgina šiais aspektais: grėsmės, absurdo, vertybių, asmenybės laisvės, valstybės sukūrimo, istorinio laikotarpio, gyvybės vertės, atradimo ir praradimo, tolerancijos, švenčių, herojaus. Apsiribojama istoriniu-kultūriniu asmenybės ir teksto liudijimu. Sruogos tekstai, tapę privalomais ar pasirinktinais, pozicionuojami visų lygmenų ir visų žanrų lietuvių kalbos egzaminuose (mokykliniame literatūriniame ir samprotavimo, mokykliniame kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų samprotavimo, valstybinio literatūrinio ir samprotavimo). Mokymosi rezultatą demonstruojantieji remiasi „Dievu mišku“ ir varijuoja informatyviąja atmintimi: žymimi gyvenimo faktai, kūrinio atsiradimo aplinkybės, pasakojama fabula ir aprašomi atskiri epizodai. Kuriančioji atmintis reiškiasi įprasminant istorinį, literatūrinį ir asmeninį kontekstus (kiek vangiau). Raktiniai žodžiai: Balys Sruoga, kultūros atmintis, rašinys, egzaminas, švietimo sistema. [Iš leidinio]

ENThe aim of this publication is to reveal the process of giving a meaning of Professor Sruogas texts in the Lithuanian education system since 2008. Main tasks: 1. To present in which topics and in which aspects Sruogas work is emphasized in Lithuanian educational programs; 2. To reveal the connections between the requirements of the final Lithuanian language exams and Sruogas texts; 3. To analyze how learners who have taken the final state exams of the Lithuanian language at the highest level give meaning to the cultural memory of Sruogas creative texts. Analysis shows that the participants of the educational process try to think about Sruogas work in the following aspects: threats, absurdity, values, personal freedom, state building, historical period, life value, discovery and loss, tolerance, holidays, hero. Sruogas texts, which have become obligatory or optional, are positioned in Lithuanian language final exams at all levels and in all genres. Mostly the book Forest of the Gods are used during the final exams. Informative memory is shown in these ways: the facts of life, the circumstances of the creation of the work are marked, the fable is told, and individual episodes are described. Creative memory manifests itself in the meaning of historical, literary, and personal contexts. Key words: Balys Sruoga, cultural memory, essay, exam, education system. [From the publication]

ISBN:
9786094172229
Related Publications:
Propaganda ir simbolinis mąstymas / Gintautas Mažeikis. Kaunas : Vytauto Didžiojo universitetas, 2010. 479 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/100518
Updated:
2023-04-19 20:21:00
Metrics:
Views: 5
Export: