Ūkininkavimo servitizacija: verslo modelio "produktų gamyba plius paslaugų teikimas" apraiškos Lietuvoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ūkininkavimo servitizacija: verslo modelio "produktų gamyba plius paslaugų teikimas" apraiškos Lietuvoje
Publication Data:
Vilnius : Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas, 2019.
Pages:
Elektroninis (PDF), 87 p
Notes:
Bibliografija.
Contents:
Įvadas — 1. Paradigminės verslo modelio inovacijos diegimo svarba ir būdai dabartiniame žemės ūkio vystymo etape — 2. Kokybinių struktūrų metodas kaip teorinis servitizuoto ūkio verslo modelio konceptualizavimo pagrindas — 3. Lietuvos ūkių servitizavimo atvejų studijos — 3.1. Ūkio "Provansalis" servitizavimo atvejo studija — 3.2. Ūkio "Šironija" servitizavimo atvejo studija — 3.3. Algirdo Amšiejaus ūkio servitizavimo atvejo studija — 3.4. Ūkio "Kitoks daržas" servitizavimo atvejo studija — 4. Perėjimo prie verslo modelio "produktų gamyba plius paslaugų teikimas" ūkininkų ūkiuose konceptualizavimas — Išvados.
Keywords:
LT
Prekės ir paslaugos / Goods and services; Verslas / Business; Žemės ūkis / Agriculture.
Summary / Abstract:

LTŠioje studijoje susitelkta į ūkininkų verslo modelį ir jo evoliuciją, kai nuo žemės ūkio produktų gamybos palaipsniui pereinama prie servitizuoto verslo modelio. Tyrimu siekiama atskleisti servitizacijos būdus žemės ūkyje, analizuojant ūkininkų motyvacijos pereiti nuo verslo modelio "produktų gamyba" prie verslo modelio "produktų gamyba plius paslaugų teikimas" įvairovę ir identifikuojant taikomas strategijas, kurių rinkinys nulemia ūkio verslo modelį, diegiant šią verslo inovaciją. Tyrimas atliktas kombinuojant mokslinių darbų servitizacijos ir žemės ūkio gamybos strategijų temomis sisteminę analizę su Lietuvoje įgyvendintų ūkio servitizavimo projektų atvejų studijomis. Nors servitizuoto verslo modeliai ūkininkų praktikoje jau taikomi gana dažnai, mokslinėje literatūroje jie iki šiol nėra nagrinėti ne tik Lietuvos, bet ir viso pasaulio mastu. Tyrimo naujumas pasireiškia ir tuo, kad jis atliktas remiantis iki šiol moksliniuose servitizacijos tyrimuose nenaudota teorine prieiga - kokybinių struktūrų teorija, kuri padėjo surasti daug naujų įžvalgų, naudingų ūkininkų ūkio vadybos ir šalies (regiono) socialinio-ekonominio vystymo tobulinimui.Pirmojoje studijos dalyje aptariama, kodėl servitizaciją reikėtų laikyti pagrindine paradigmine verslo modelio inovacija poindustriniame visuomenės evoliucijos etape ir šios inovacijos diegimo nauda žemės ūkio vystymuisi. Antrojoje studijos dalyje pristatomas kokybinių struktūrų metodas, kuris šioje studijoje pasirinktas kaip teorinis ūkininkavimo evoliucijos nuo "į produktų gamybą orientuoto" prie "į paslaugas orientuoto" verslo modelio konceptualizavimo pagrindas. Aptariamos pagrindinės kokybinių struktūrų metodu išskirtos strategijos, taikomos žemės ūkio sektoriuje dominuojančio "į produktų gamybą orientuoto" verslo modelyje, ir jų diegimo subjektyvūs bei objektyvūs barjerai. Trečiojoje studijos dalyje, naudojant atvejo studijos metodą, siekiama susieti ūkininkų motyvaciją pereiti nuo vien į žemės ūkio produktų gamybą orientuoto verslo modelio prie verslo modelio "produktų gamyba plius paslaugų teikimas", kuris suteikia galimybę apeiti jų taikomų žemės ūkio produktų gamybos strategijų barjerus. Ketvirtojoje studijos dalyje atlikto teorinio ir empirinio tyrimo rezultatai apibendrinti, pristatant perėjimo prie servitizuoto verslo motyvaciją, naudą ir kliūtis, bei konceptualizuojant verslo modelio "produktų gamyba plius paslaugų teikimas" konfigūracijas ir jų projektavimo logiką. Tyrimas aktualus ne tik žemės ūkio, bet ir pramonės servitizacija besidomintiems mokslininkams ir praktikams, nes jame atskleista daug naujų bendro pobūdžio teorinių įžvalgų servitizacijos tema, kurias sunku pastebėti, analizuojant vien pramonės įmonių servitizaciją. Raktažodžiai: kokybinių struktūrų metodas, strategija, ūkininkavimo servitizacija, verslo modelio inovacija, žemės ūkis. [Iš leidinio]

ENThis study focuses on the farmers’ business model and its evolution when it is gradually shifting from agricultural production to a servitized business model. The research aims to reveal the ways of servitization in agriculture by analyzing farmers’ motivation to switch from product-oriented business logic to service-oriented business logic and by identifying the strategies applied in the innovative business model "product plus service". The research was carried out by combining systematic analysis of research work on servitization and agricultural production strategies with case studies of farming servitization projects implemented in Lithuania. Although servitized business models are already used quite often in the farming practices, its have not been analyzed in the scientific literature so far not only in Lithuania, but also in the whole world. The novelty of the research is that it is based on a theoretical approach that has not been used in research on servitization until now - the theory of qualitative structures, which helped to find many new insights useful for improving farm management and socio-economic development of countries and regions.The first part of the study discusses why servitization should be considered as a key paradigmic innovation of the business model in the post-industrial stage of societal evolution, as well as the benefits of introducing this innovation to agricultural development. The second part of the study introduces the qualitative structure approach, which has been chosen as the theoretical basis for conceptualizing the evolution of farming from a "product-oriented" to a "service-oriented" business model. The main strategies applied according to the theory of qualitative structures within the boundaries of the "product-oriented" business model prevailing in the agricultural sector and the subjective and objective barriers to their implementation are discussed. The third part of the study, using the case study approach, aims to link farmers’ motivation to move from a purely agricultural product-oriented business model to a "product plus services" business model, with the possibility of bypassing the barriers of their agricultural product-oriented strategies. In the fourth part of the study the results of theoretical and empirical research are summarized, presenting the motivation, benefits and obstacles of the transition to servitized business in farming, as well as conceptualizing the configurations and design logic of the business model "product plus services". The research is useful and important not only to scientists and practitioners interested in servitization of farming, but also to those who are interested in servitization of manufacturing industry, because it reveals many new theoretical insights on servitization, which are difficult to observe when analyzing servitization of manufacturing enterprises only. Keywords: qualitative structures approach, strategy, farming servitization, business model innovation, agriculture. [From the publication]

ISBN:
9789955481713
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/99571
Updated:
2023-03-26 16:19:03
Metrics:
Views: 11    Downloads: 1
Export: