An Integral approach to the meaning of competence

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
An Integral approach to the meaning of competence
In the Book:
Scientific research in education. Vol. 3 / sudarė Monika Orechova, Dalija Gudaitytė. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2020. P. 120-135. (Vilnius University Open Series)
Keywords:
LT
Kompetencijos / Competencies; Pedagogika / Pedagogy.
Summary / Abstract:

LTSąvoka "kompetencija" tampa vis svarbesnė, nes ji yra glaudžiai susijusi su mokymosi visą gyvenimą idėja bei būtinybe nuolat tobulinti savo profesines kompetencijas. Būtent kompetencijų tobulinimas didina profesionalo įsidarbinimo galimybes. Kalbant apie kompetencijomis grįstą išsilavinimą iškyla nemažai problemų, kadangi kompetencijos samprata suprantama gana skirtingai. Iš vienos pusės, ji vertinama kaip vidutinis žinių ir įgūdžių lygis, iš kitos pusės, reiškia efektyvų elgesį nestandartinėje situacijoje, kuriai reikia gilių žinių, įgūdžių ir aukštos kvalifikacijos. Šio straipsnio tikslas - aptarti įvairias kompetencijos sampratas, laikantis integruoto požiūrio į jos prasmę. Literatūros analizė leido nustatyti, kad nors sąvokos "kompetencija" diskursas yra plačiai diskutuojamas mokslinėje literatūroje, o jos supratimas priklauso nuo pasirinkto požiūrio, kiekvienas turi racionalumo aspektą. Dauguma požiūrių randa atgarsį Westeros kompetencijos modelyje. Juo vadovaujantis kompetencija galima laikyti individo žinias, patirtį, įgūdžius, gebėjimus, požiūrius, vertybes, kitas asmens savybes, lemiančius supratimą ir pasiryžimą įveikti konkrečią intelektinę (pažinimo, mąstymo) ar praktinės veiklos reikalaujančią situaciją bei užtikrinančius šios veiklos sėkmę. Asmens kompetencija priklauso ne tik nuo to, kokių kokybių visumą ("kokybių baseiną") jis turi, bet, svarbiausia, ir kokią kokybių struktūrą jis pasirenka iš vidinio "kokybių baseino", kad įveiktų konkrečią veiklos ar darbo situaciją.Požiūriai, vertybės yra tas kompetencijos pagrindas, kuris pasireiškia kaip veiklos varomoji jėga ir formuoja pasiryžimą šiai veiklai bei pasitikėjimą sėkme. Kompetencija nėra statiška, ji yra dinamiška, gali kisti pačioje veikloje, nes veikdamas žmogus kartu ir mokosi, taigi kaupia žinias, patirtį, įgūdžius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kompetencija; Mokymasis visą gyvenimą; Kompetencijomis grįstos studijos; Competence; Competency; Life-long learning.

ENInterest in the concept of competence is becoming crucial, as it is highly interconnected with the idea of life-long education and the requirement of continuing professional development. Improving competence and becoming a long-life learner are essential components of ensuring employability. From an educational perspective, a competence-based education addresses the problem of defining exactly what competence is due to the variety of interpretations of its meaning. On the one hand, the concept of competence is understood as an intermediate level of knowledge and skills developed in the future professional (the current student), and yet conversely competence implies efficient behavior in a non-standard situation that requires the highest level of knowledge, skill, and qualification. This paper is based on the analysis of the concept of competence and the variety of interpretations of its meaning. The goal of the paper is to discuss the different concepts of competence, seeking an integral approach to the meaning of competence. The literature review allowed the authors to conclude that the discourse that surrounds competence is widely analyzed in the scientific literature, and the meaning of competence depends upon the approach chosen. Each of these interpretations are rational, and majority of them resonate with Westera’s competence model. According to this model, competence can be considered to be comprised of an individual’s knowledge, experience, skills, abilities, attitudes, values, and other personal qualities that determine understanding and willingness to solve a concrete intellectual or practical challenge, and ensure success. An individual’s competence depends not only on what qualities they have as a whole (their "quality pool") but also, most importantly, on the structure of qualities that they choose from their inner "pool" to solve a situation in life or in work.Attitudes and values are the bases of competence, which constitutes an action's driving force and forms both commitment to an activity and confidence in its success. Competence has a dynamic structure, as in every activity a person not only makes decisions but learns in parallel, and as such their knowledge, experience, and skills are enhanced. [From the publication]

DOI:
10.15388/SRE.2020.11
ISBN:
9786090705698
ISSN:
2669-0535
Related Publications:
Besimokantis miestas / Palmira Jucevičienė ; Kauno technologijos universitetas. Kaunas, 2007. 407 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/93278
Updated:
2022-01-15 14:32:11
Metrics:
Views: 12    Downloads: 1
Export: