LTDisertacijos esmė – pasipriešinimui edukaciniams pokyčiams darančių veiksnių atskleidimas, leidžiantis išryškinti kiekybinius ir kokybinius pasipriešinimo pokyčiams reiškinio priežastis Lietuvos švietimo reformos kontekste. Disertacijos mokslinę problemą atskleidžia šie klausimai: • Koks teorinis konstruktas leistų sistemiškai įvertinti skirtingų švietimo subjektų pasipriešinimui įtaką darančius veiksnius? • Kaip reiškiasi pasipriešinimas edukaciniams pokyčiams skirtingų švietimo subjektų aspektu ir kokie veiksniai jį sąlygoja transformacijas patiriančioje šalyje? • Ar organizacinį skirtingų švietimo subjektų pasipriešinimą išoriniams pokyčiams sąlygoja tie patys veiksniai ar jų grupės; ar veiksniai skirsis priklausomai nuo švietimo subjekto priklausomybės skirtingam klasteriui? Tyrimo objektas: švietimo subjektų pasipriešinimas Tyrimo tikslas: ištirti švietimo subjektų pasipriešinimui edukaciniams pokyčiams įtaką darančius veiksnius. Mokslinis naujumas ir teorinis reikšmingumas • Atskleistas edukacinių pokyčių sampratos daugiaaspektiškumas. • Pagrįsta švietimo subjektų pasipriešinimo edukaciniams pokyčiams samprata. • Pagrįstas švietimo subjektų pasipriešinimui edukaciniams pokyčiams įtaką darančių veiksnių teorinis modelis. • Pagrįsta pasipriešinimo išoriniam planingam pokyčiui skirtingų švietimo subjektų individo lygmens veiksnių nustatymo tyrimo metodologija. • Taikant empirinius metodus sukaupti reikšmingi mokslo faktai apie skirtingų švietimo subjektų pasipriešinimui bendrojo lavinimo mokyklų pertvarkai Lietuvoje įtaką darančius veiksnius.
ENThe essence of the dissertation is the discovery of factors in the resistance to educational change that enable a clarification to be made of the quantitative and qualitative reasons for the phenomenon of resistance to change in the context of Lithuania’s education reform. Questions examined include: • What theoretical construct would enable a systematic evaluation of various factors affecting the resistance of some teaching subjects? • How does resistance to educational change manifest itself in the case of various teaching subjects and what factors influence it in the country undergoing transformation? • Is organised resistance to external change in certain teaching subjects influenced by the same factors or groups of factors; do the factors vary depending on the subject’s belonging to a certain cluster? Educational innovation and theoretical significance • The complex nature of the concept of educational change is revealed. • The concept of resistance to educational change in certain teaching subjects is established. • A theoretical model of factors affecting the resistance to educational change of some teaching subjects is established. • A methodology to study the identification of factors at the individual level in resistance to external planned change in certain teaching subjects is established. • Applying empirical methods, valuable scientific facts were ascertained about factors affecting the resistance of some teaching subjects to changes in the reform of general education schools in Lithuania.