14–15 ir 16–17 metų amžiaus tinklininkių motyvacija sportuoti

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
14–15 ir 16–17 metų amžiaus tinklininkių motyvacija sportuoti
Alternative Title:
Motivation of girl volleyball players aged 14–15 and 16–17 to participate in sports
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2020, Nr. 2 (98), p. 50-56
Keywords:
LT
Fizinis ugdymas / Physical education; Sportas / Sport.
Summary / Abstract:

LTMotyvacijos reiškinys sportuoti tinklinį ir kitas sporto šakas yra svarbus, norint siekti ugdytinių gerų rezultatų ne tik sporte, bet ir skirtingose gyvenimo srityse. Ilgą laiką mokslininkus domina, kas asmenį paskatina vienokiai ar kitokiai veiklai, poelgiui bei kas nukreipia jo aktyvumą. Neradome mokslinių darbų, atliktų Lietuvoje, kur būtų tirta tinklininkių motyvacija sportuoti, todėl aktualu tai išsiaiškinti. Tyrimo tikslas – ištirti tinklininkių motyvaciją sportuoti 14–15 ir 16–17 metų amžiaus grupėse. Tyrimo metodai. Tyrimu buvo siekiama nustatyti tinklininkių motyvaciją sportuoti amžiaus aspektu. Sporto mokyklų tinklininkių motyvacijos sportuoti tyrimui buvo naudojama Lietuvoje taikoma (Grajauskas, 2008) Sporto motyvacijos skalė (SMS, The Sport Motivation Scale; Pelletier et al., 1995). Skalę sudaro dvidešimt aštuoni teiginiai, suskirstyti po keturis į septynias subskales. Subskalės charakterizuoja sportininkų vidinę motyvaciją (VM), išorinę motyvaciją (IM) ir amotyvuotą elgesį. Tiriamąją imtį sudarė įvairių Lietuvos sporto mokyklų 14–17 metų tinklininkės (n = 184). Tiriamosios buvo suskirstytos į dvi amžiaus grupes: 14–15 metų (n = 113) ir 16–17 metų (n = 68). Gauti duomenys buvo susisteminti ir analizuoti. Statistinė duomenų analizė buvo atliekama naudojant IBM SPSS Statistics 25 programą. Nustatant tiriamųjų motyvacijos charakteristiką pagal subskales, buvo apskaičiuojami subskalių teiginių balų sumos aritmetiniai vidurkiai (M), standartiniai nuokrypiai (SD), Stjudento (angl. Sudent) t kriterijus nepriklausomų imčių vidurkių lygybei nustatyti. Skirtumai tarp tyrimo kintamųjų laikyti statistiškai reikšmingais, esant ne didesnei kaip 5 % paklaidai (p <0,05).Darbo rezultatai parodė, kad ištyrus motyvaciją sportuoti tarp 14–15 ir 16–17 metų amžiaus grupių tinklininkių nustatyta, kad reikšmingų skirtumų tarp grupių rezultatų nėra. Daugiausia abiejų amžiaus grupių tinklininkes skatina sportuoti vidinė motyvacija, o amotyvacija yra silpna. Palyginus 14–15 ir 16–17 metų tinklininkių vidinės motyvacijos subskalių rezultatus nustatyta, kad abiejų grupių tinklininkėms sportuojant vienodai reikšminga ir vidinė motyvacija sužinoti, ir vidinė motyvacija patirti, ir vidinė motyvacija siekti tobulumo. Statistiškai reikšmingų skirtumų tarp grupių rodiklių nenustatyta. Palyginus 14–15 ir 16–17 metų tinklininkių išorinės motyvacijos subskalių rezultatus, reikšmingų statistinių skirtumų tarp grupių nenustatyta. Išorinės motyvacijos subskalės nesąmoningai priimtas išorinis reguliavimas veiksniai buvo tinklininkių pasirinkti kaip labiau reikšmingi ir labiau skatinantys sportuoti abiejose amžiaus grupėse nei išorinės motyvacijos subskalės identifikuotis, susitapatinti bei išorinės motyvacijos subskalės tiesioginis išorinis reguliavimas veiksniai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Motyvacija sportuoti; Tinklininkės; 14–15 ir 16–17 metų amžius grupės (paauglystė); Motivation to participate in sport; Volleyball players; 14–15, 16–17 year old age groups (adolescence).

ENThe motivational phenomenon of playing volleyball and other sports is important for achieving good results not only in sports, but also in different aspects of life. For a long time scientists have been interested in what encourages a person to do some kind of activity and what directs it. Precisely the motivation of volleyball players to do sports has not been studied separately so far, thus it is important to find out the factors that cause it. The aim of the research. To investigate the motivation of volleyball players of different age groups: 14–15 and 16–17 years old, to participate in sports. Research methods. To determine the motivation of sports schools volleyball players a scale which has been applied in Lithuania previously (Grajauskas, 2008) has been used (SMS, The Sport Motivation Scale; Pelletier et al., 1995). The scale consists of 28 statements, which are divided into 7 subscales, a subscale having 4 statements each. The subscales characterizes the athlete’s internal motivation (IM), external motivation (XM) and amotivational behaviors. The research subjects were girl volleyball players aged 14–17 years old (n = 184). They were separated into two age groups 14–15 year olds (n = 113) and 16–17 year olds (n = 68). The obtained data was systematized and analyzed. The statistical data analysis was performed using the “IBM SPSS Statistics 25” program. Determining the subjects motivational characteristics by subscales, the subscale statement averages were calculated (M), as well as standard deviations, Student’s t-test. Differences between study variables were considered statistically significant at up to 5%, error (p <0.05).Our research showed, that after examining the motivation to participate in sports among the 14–15 year old volleyball players and 16–17 year old volleyball players, it was found that there are no significant differences between the age groups. Both groups were most affected by internal motivation, and amotivation was weak in both groups. After comparing the different age group inter motivation subscale results, no significant difference was found. For both groups internal motivation to learn, to experience and to reach for improvement was similarly significant. No statistically significant differences were found between the group indicators. After comparing the different age group external motivation subscale results, no significant difference was found. Unconsciously accepted external regulation factors of the external motivation subscale were chosen by volleyball players as more significant and more encouraging for sports in both age groups than external motivation subscale to identify, associate, and direct external regulation of the external motivation subscale. [From the publication]

DOI:
10.15823/sm.2020.98.6
ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/92951
Updated:
2021-04-17 09:06:43
Metrics:
Views: 56    Downloads: 13
Export: