Sustainable leader identity construction: a follower-centric approach

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Sustainable leader identity construction: a follower-centric approach
Alternative Title:
Darnios lyderystės tapatybės konstravimas: lyderio-sekėjo požiūris
In the Journal:
Transformations in business & economics. 2019, vol. 18, no. 2 (47), p. 21-43
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siūlomas lyderio tapatybės konstravimo modelis, suformuotas remiantis kokybiniu tyrimu, kurio metu buvo analizuota kasdienė lyderio-sekėjo sąveika ir sekėjo lyderystės samprata. Straipsnio idėja kilo iš santykio perspektyvos lyderystės ugdymo procese ir apima sekėjo orientuotą prieigą, siekiant užpildyti sekėjų lyderystės bendrakūros ir lyderio tapatybės konstravimo sampratų spragas. Tyrime remtasi 18 interviu su dviejų šalių vidurinės grandies vadovais, atsižvelgta į kultūrinį kontekstą. Tyrimo duomenys panaudoti siekiant atkartoti sekėjų schemas ir sukurti konceptualų modelį, apimantį lyderio poreikį, užduotis ir žmonių orientaciją, individualius pasiekimus ir lyderio poreikių patenkinimą. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad kultūrinio konteksto suvokimas išsiskiria tarp lyderio kompetencijų ir lyderio autoriteto kaip pagrindinis lyderystės proceso elementas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Lyderystė; Lyderio tapatybės kūrimas; Sekėjų orientuota prieiga; Sustainable leadership; Leader identity construction; Follower-centric approach; Culture.

ENThis article presents a sustainable leader identity construction model that explores daily leader-follower interactions and leadership perceptions held by the followers. It is rooted in the relational perspective of the leadership development process and embraces a follower-centric approach to address the gaps in understanding of sustainable leadership co-construction with the followers, as the primary stakeholders of organizations. The data collected from 18 interviews with middle-managers in two countries, accounting for the cultural context, was used to reproduce schemas held by the followers and was framed into a conceptual model that encompasses leader’s need, task, and people orientation, individual achievement, and satisfaction of the leader’s need(s). The findings unveil cultural, context-related perceptions that differentiate between the leader’s competence and the leader’s authority as key tenets of the leadership. The study contributes to the body of knowledge on sustainable and follower-centric leadership, and provides empirical evidence from two under researched cultural contexts. [From the publication]

ISSN:
1648-4460
Related Publications:
Leadership attitudes in Lithuanian business organizations : evidence and perspectives / Danuta Diskienė, Albinas Marčinskas, Asta Stankevičienė. International journal of leadership studies. 2010, vol. 5, iss. 3, p. 283-304.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/92707
Updated:
2021-03-22 09:17:17
Metrics:
Views: 23    Downloads: 5
Export: