Литовско-латышские архитектурные связи в конце 19- в начале 20 вв.

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Rusų kalba / Russian
Title:
Литовско-латышские архитектурные связи в конце 19- в начале 20 вв
Alternative Title:
Lithuanian-Latvian Architectural Ties During the Turn of the 20th Century
In the Journal:
Keywords:
LT
Lietuvos ir Latvijos kultūriniai ryšiai; Architektūros istorija; Istorizmas architektūroje; Modernas architektūroje; Rygos politechnikos institutas; Wyganowski, F.; Kuphalt, Georg Friedrich; Stypułkowski, Władysław; Vladislovas Dombrowskis; Dubovikas, Mykolas.
EN
History of Lithuanian architecture; Historism in architecture; Art nouveau in architecture.
Summary / Abstract:

LTKai Lietuva ir Latvija priklausė Rusijos imperijai, architektūriniai kontaktai tarp kaimyninių šalių nebuvo dažni, tačiau jie turėjo įtakos istorizmo ir moderno plitimui Lietuvoje. XIX a. antroje pusėje architektus iš Latvijos kviesdavosi Lietuvos dvarininkai. Reinoldas Tyzenhauzas į Rokiškį pasikvietė Johann Daniel Felsko iš Rygos, prašydamas suprojektuoti bažnyčią. Po 1897 m., kai Rusijos valdžia oficialiai leido statyti katalikų bažnyčias, Lietuvoje labai daug jų suprojektavo švedų architektas Karl Eduard Strandman, gyvenęs Liepojoje. Pagal jo projektus pastatytos neogotikinės vienbokštės arba dvibokštės bazilikinio tūrio bažnyčios Gruzdžiuose, Palangoje, Švėkšnoje ir kt. Antras populiarus bažnyčių projektuotojas buvo Florijan Wyganowski iš Rygos, pristatęs neogotikinę Švč. Sakramento koplyčią prie Kauno katedros, suprojektavęs halinio tūrio bažnyčias Josvainiuose, Pabiržėje, Kamajuose ir kt. Šių dviejų architektų darbai skatino neogotikos paplitimą. Kiti (Konstantin Ronczewski, Ignot Morgulc) realizavo pavienius darbus. Žagarės dvaro savininko kunigaikščio Aleksandro Naryškino prašymu angliško stiliaus parką dvare kūrė Rygos sodų ir parkų direktorius dendrologas Georg Fridrich Kuphaldt. Po Vilniaus universiteto uždarymo lietuviai neretai vykdavo studijuoti į Rygos politechnikos mokyklą, kurios auklėtiniai XX a. pradžioje puoselėjo savitą nacionalinio romantizmo srovę, padariusią įtaką ir Lietuvos architektams Wladyslaw Stypulkowski, Eduardui Roubai ir Mykolui Dubovikui. Vilniuje jie įkūrė projektavimo biurus, statė bažnyčias, sodybinius ir moderno stiliaus namus. [sutrumpintas autoriaus tekstas]

ENArchitectural links between Lithuania and Latvia developed in two main directions in the 2nd part of the 19th - in the rise of the 20th century. Firstly, church builders (clergy and local noblemen) invited architects from Riga and Liepoja. J. D. Felsko consulted designing of Rokiškis church in the beginning of the 7th decade. Later, almost 20 catholic churches in the territory of Lithuania were built by K. E. Strandmann and F. Wyganowski. Popularity of neo-Gothic in Lithuania was stimulated. Secondly, in the end of the 19th - in the beginning of the 20th century intended engineers and architects from Lithuania studied in Riga Polytechnic School (Institute since 1896). Two of them (Wladislaw Stypulkowski and Eduard Rouba) later actively worked in Vilnius. They followed architects in Riga and established design and project offices. E. Rouba took after some features of Latvian National Romanticism and interpreted in his creations. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/9078
Updated:
2013-04-28 16:53:05
Metrics:
Views: 36
Export: