General education textbooks in Lithuania: change of school textbook conception and evaluation system (1990-2011)

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
General education textbooks in Lithuania: change of school textbook conception and evaluation system (1990-2011)
Alternative Title:
Bendrojo ugdymo mokyklos vadovėliai Lietuvoje: sampratos ir vertinimo sistemos kaita (1990-2011)
In the Book:
Contemporary education contexts / compiler L. Jašinauskas. Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2013. P. 114-128
Keywords:
LT
Mokykla / School.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama bendrojo ugdymo mokyklos vadovėlio sampratos ir vertinimo sistemos kaita 1990–2010 m. Aiškinamasi, kaip keitėsi požiūris į vadovėlio paskirtį ir turinio kokybę. Aptariamas vadovėlių vertinimo tvarkos kūrimas, pagrindinės jos tobulinimo kryptys ir šiandien veikiančios vertinimo sistemos ypatumai. Atkūrus nepriklausomybę, Švietimo ir mokslo ministerija skatino vadovėlių rinkos formavimąsi ir plėtrą, tačiau pasiliko teisę ją kontroliuoti. Vadovėlių turinio kokybei buvo nustatomi reikalavimai ir apibrėžiama tam tikra vertinimo tvarka. Kuriant vadovėlių turinio vertinimo tvarką daug dėmesio buvo skiriama susitarimams dėl vadovėlio sampratos ir jo turinio kokybės. Pirmuose vadovėlio sampratos projektuose (1992 m., 1995 m.) autoriai orientuojami rengti vadovėlių komplektus: vadovėlį mokiniui, mokytojo knygą ir pratybų sąsiuvinius. Rekomenduojama vadovėlių kūrimą grįsti Lietuvos švietimo koncepcija, jos apibrėžta ugdymo uždavinių, tikslų ir vertybių sistema. Ugdymo turinio pokyčiai, vadovėlių leidybos plėtra ir mokyklų aprūpinimo vadovėliais pertvarka XXI a. pradžioje paskatino iš esmės pertvarkyti ir vadovėlių vertinimo sistemą. 2003 m. buvo patvirtinta vadovėlių vertinimo ir patvirtinimo žymos teikimo tvarka, pagal kurią mokyklos už valstybės lėšas gali pirkti tik tuos vadovėlius, kuriuos įvertino ekspertų komisijos ir jiems suteikė patvirtinimo žymą „Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos rekomenduota“. Pirmą kartą po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo buvo įteisinta vadovėlio samprata ir turinio reikalavimai. Tačiau nuo 2009 m. nuspręsta vadovėlių autoriams ir leidėjams patikėti didesnę atsakomybę už vadovėlių kokybę ir turinio vertinimą liberalizuoti. Atsisakyta ekspertų komisijų, patvirtinimo žymų teikimo ir vadovėlio turinio aprobavimo.Tęsiant vadovėlių vertinimo sistemos pertvarką, nuo 2011 m. nustatyta, kad vadovėliai turi būti recenzuojami. Apie įvertintus vadovėlius, kurie atitinka pagrindinius vadovėlių turiniui keliamus reikalavimus, informacija teikiama Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių duomenų bazėje. 2008 m. atnaujinus pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrąsias programas, koreguojama ir vadovėlio bei kitų mokymosi priemonių samprata. Vadovėlio paskirtis ir turinio reikalavimai siejami su kompetencijų ugdymu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ekspertų komisijos; Kriterijai; Kriterijaus vertinimas; Rekomendacijos; Vadovėlio autorius; Vadovėlio samprata; Vadovėlis; Vadovėlių autoriai; Vertinimo; Criterion evaluation; Expert commissions; Recommendation; Textbook; Textbook author; Textbook conception.

ENThe article deals with the general education school textbook concept and evaluation system change in 1990-2011. The paper examines the evolution of the textbook approach via the the purpose, function, and quality of the content. Discusses the requirements of textbook content, developed recommendations for authors, and reviewers’ content. This paper shows how the defined theoretical model has been implemented in the preparation of textbooks and content evaluation in practice. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/89737
Updated:
2021-02-02 19:08:45
Metrics:
Views: 22
Export: