Kinikų etinis maištas: vidinė laisvė, begėdystė, idealios visuomenės modelis ir askezė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kinikų etinis maištas: vidinė laisvė, begėdystė, idealios visuomenės modelis ir askezė
Alternative Title:
Ethical uprising of cynicism: internal freedom, impudence, model of ideal society and asceticism
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2009, 61, p. 78-88
Keywords:
LT
Etika / Ethics.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis analizuoja dvi fundamentalias kinikų etinio maišto apraiškas: vidinę laisvę ir vadinamąją begėdystę. Taip pat susitelkiama ties minėto maišto pasiūlytu idealios visuomenės modeliu. Prieinama išvados, kad kinikų vidinė laisvė turėjo du matmenis: negatyvųjį ir pozityvųjį. Taip pat konstatuojama, kad vadinamoji kinikų begėdystė – tradicinės antikinės moralės normų bei draudimų, kinikų įsitikinimu, prieštaravusių žmogiškajai prigimčiai, laužymas – negali būti tapatinama su elementaraus gėdos jausmo neturėjimu. Galiausiai teigiama, kad esmine priemone idealios visuomenės modeliui realizuoti kinikai laikė askezę – saikingumo pratybas sielai ir kūnui, kurios turi tęstis visą žmogaus gyvenimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kinikai; Etinis maištas; Vidinė laisvė; Kinikų begėdystė; Idealios visuomenės modelis; Cynics; Ethical uprising; Internal freedom; Cynical impudence; Model of ideal society.

ENArticle analyzes the so-called ethical uprising – one of the fundamental principles of ethics of the ancient Greek cynics. Two manifestations of cynical ethical uprising – internal freedom and so called cynical impudence – are investigated. The author also focuses on the model of the ideal society proposed by above mentioned uprising. The article comes to conclusion that the internal freedom of cynicism involves both negative and positive levels. The author of the article also states that so called cynical impudence – breach of generally accepted norms and prohibitions conflicting with human nature – cannot be identified with an absence of elementary sense of shame. Finally, it is affirmed that cynicism regarded asceticism – the practice of temperance for body and soul – as the only means to actualize the cynical model of ideal society. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Kinikų etika: maištas prieš antikinę moralę / Vytis Valatka. Logos (Vilnius). 2009, 59, p. 20-27.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/89150
Updated:
2020-11-09 14:56:22
Metrics:
Views: 12    Downloads: 1
Export: