Simfoninio mąstymo raiška Alfonso Nykos-Niliūno "Vasaros simfonijoje"

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Simfoninio mąstymo raiška Alfonso Nykos-Niliūno "Vasaros simfonijoje"
Alternative Title:
Expression of symphonic thinking in 'Summer symphony’ by Alfonsas Nyka-Niliūnas’
In the Book:
Literatūros ir kitų menų sąveika / parengė Rūta Brūzgienė. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2005. P. 225-235
Summary / Abstract:

LTLietuvių muzikologijoje poezijos ir muzikos problematika daugiausia tyrinėta poezijos muzikoje aspektu. Šis straipsnis akcentuoja kitą poezijos ir muzikos sąveikos rakursą - muzikos formų bei muzikos komponavimo principų raišką poezijoje. Straipsnio tikslas - atskleisti naujas poezijos ir muzikos sąsajų tyrimo galimybes bei papildyti vis dar negausų Lietuvos literatūrologijoje bei muzikologijoje poezijos ir muzikos ryšių tyrinėjimo lauką. Alfonso Nykos-Niliūno „Vasaros simfonijos“ interpretacijoje išskirsime muzikos ir poezijos sąsajas taikydami analogijos principą. Tokią poetinio teksto interpretaciją suponuoja skaitant šį eilėraščių ciklą juntama simfoninių muzikos komponavimo principų veika. Analizėje nusakysime simfoninio mąstymo raišką, - tai vienas iš galimų „Vasaros simfonijos“ perskaitymo būdų. Ši analizė yra galima, nes tekstas reikalauja muzikinės prieigos: tai atspindi tiesioginė autoriaus nuoroda į simfonijos žanrą kūrinio pavadinime ir ciklo dalių numeravimas. Muzikos ženklų esama ne viename Nykos-Niliūno eilėraštyje, tačiau šiam straipsniui pasirinkta „Vasaros simfonija“ tarsi suteikia teisę drąsiau ieškoti muzikos komponavimo raiškos. [Iš straipsnio, p. 225]

ENThe aim of this analysis is to reveal interrelations between music and poetry applying principle of analogy. Such poetic interpretation presupposed composition principles effect of symphonic music which appears during reading process. In ‘Summer symphony’ (Vasaros simfonija) analysis we’ll specify expression of symphonic cogitation. It’s one of many possibilities to read 'Summer symphony’. This way of analysis is possible because the text is needful of musical approach - there is clear authors reference to the genre of symphony in the title of this text, it’s also clear in the numbering of parts. The poet interweave basic parameters of symphonic cogitation because of genre and form recognition. These basic parametres are thematic and motivic integrity of the parts, purposeful developed dramatic line, the summarised concept of the work in final, which was developed in all four parts. [From the publication]

Related Publications:
Muzika Igno Šeiniaus kūryboje: keli akordai / Giedrė Ivanova. Colloquia. 2022, 49, p. 32-52.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/88454
Updated:
2022-01-13 20:24:56
Metrics:
Views: 22
Export: