Восприятие литературного текста мальчиками и девочками в начальных классах

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Rusų kalba / Russian
Title:
Восприятие литературного текста мальчиками и девочками в начальных классах
Alternative Title:
Apprehension of a fiction text by boys and girls in junior forms
In the Journal:
Keywords:
EN
pateikta rusų kalba.
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje analizuojami IV klasės berniukų ir mergaičių skaitymo rezultatai, jų skirtumai. Aptariami 2003 metų Nacionalinio IV klasės moksleivių skaitymo pasiekimų tyrimo duomenys. Berniukų ir mergaičių skaitymo gebėjimai aprašomi šiais aspektais: kaip ketvirtaklasiai suvokia grožinį bei informacinį tekstą, koks yra ryšys tarp skaitymo pasiekimų ir motyvacijos bei verbalinės patirties, įgytos kūdikystėje, ankstyvojoje vaikystėje. [Iš leidinio]

ENThe article analyses results of reading skills Boys and girls of 4th grade and differences between them, as well as discusses data on the achievements of the national schoolchildren’s reading research. Reading habits of boys and girls is discussed in the following aspects: how 4th-grade students comprehend fiction and informative text; the relation between reading performance, motivation and verbal experience gained in babyhood and early childhood. Deductions of the article: 1. Data on reading research shows that 4th graders, both boys and girls, generally understand a simple narrative text but some differences between the understandings of the text remain: 11 per cent of girls interpreted and estimated the fiction test better than boys 2. Both boys and girls analysed and answered questions better after reading the informative test (12 per cent of boys and 15 per cent of girls made conclusions in informative text better than in fiction text). [From the publication]

ISSN:
1407-9739
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/8788
Updated:
2020-07-24 12:27:01
Metrics:
Views: 21
Export: