Mokyklinio amžiaus įtaka patarlių supratimui pradinėse klasėse.

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokyklinio amžiaus įtaka patarlių supratimui pradinėse klasėse
Alternative Title:
The Influence of School Age on the Understanding of Proverbs in Primary School
In the Journal:
Pedagogika. 2001, 54, p. 123-128
Keywords:
LT
Patarlės; Supratimo lygis; Metaforinis mąstymas; Mokyklinis amžius.
Summary / Abstract:

LTAtlikti tyrimai rodo mokyklinio amžiaus įtaką mokinių gebėjimui dekoduoti patarles. Diagnostinio tyrimo metu pagal atskirų patarlių interpretacijų kokybę atskleisti statistiškai reikšmingi skirtumai lyginant antrokų ir ketvirtokų patarlių supratimą. Išaiškintas dominuojantis tiriamųjų metaforinio mąstymo aktualaus išsivystymo lygis, atspindintis realius vaikų gebėjimus be konkrečios mokytojo ar kito asmens pagalbos dekoduoti patarles: antrokai daugelį patarlių supranta nuliniu ir pirmu lygiu, ketvirtokai – nuliniu, pirmu ir antru lygiu. Nustatyta, kad patarlių supratimas priklauso ne tik nuo kognityvinės vaiko brandos, bet ir nuo pateikiamų interpretacijai patarlių metaforiškumo laipsnio, nuo socialinių santykių ir vaidmenų įsisavinimo lygio. Patarlių didaktinio prieinamumo tyrimas parodė, kad mokiniams buvo duotos interpretuoti skirtingo metaforiškumo laipsnio patarlės: dauguma jų vaikams yra per sunkios. Pradinių klasių mokiniai lengvai supranta mažai metaforiškas ir tas patarles, kurios atspindi mokinių įsisavintus socialinius santykius bei vaidmenis. Tas patarles, kurių semantika atspindi mokinių neįsisavintus socialinius santykius bei vaidmenis ar socialinę ūkinę veiklą, mokiniai suvokia kur kas sunkiau.

ENThe article reveals the dependence of primary school children’s cognitive abilities to interpret and understand figurative meaning of proverbs upon children’s age. The understanding of age is not limited only by the biological notion of age: age is considered in the article as a dimension of school maturity. Having evaluated the primary school pupils’ actual level of development of metaphorical thinking during the diagnostic research, it has been identified that there is a significant correlation between the pupils’ age and the ability to interpret the metaphorical text or proverbs. Second grade pupils are mostly characterized by zero and first level, and the fourth grade—by zero, first, and second level of metaphorical thinking.

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/8540
Updated:
2018-12-20 22:53:21
Metrics:
Views: 68    Downloads: 3
Export: