Apšvieta

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Apšvieta
Keywords:
LT
18 amžius; Ispanija (Spain); Portugalija (Portugal); Lietuva (Lithuania); Šviečiamasis amžius. Švietimo epocha / Enlightenment; Ugdymas / Education.
Summary / Abstract:

LTTeikiame terminą Apšvieta, nes jis tiksliau ir griežčiau nusako aptariamos epochos morfologinį turinį negu sąvoka Švietimas. Pastarasis žodis specifiškai apibūdina edukacijos procesą ir edukacinį nusiteikimą, taigi tėra vienas iš daugelio būdų perteikti Apšvietos sąmoningumą. Siekiant išlaikyti šią perskyrą, Europos istoriografinėje tradicijoje nuosekliai įtvirtintos dvi sąvokos: anglų Enlightment / education, prancūzų Lumières / éducation, vokiečių Aufklärung / Bildung, italų Illuminissmo / istruzione, ispanų Illuminissmo / instrucción, portugalų século das luzes / instruçao, danų Oplysningtiden / oplysning, švedų Upplysningtiden / uppplysning, suomių valistusqaika / valistus, lenkų Oświecenie / oświata. Net rusų просвещение / образование ir baltarusių Асвета / адукацыя ši perskyra aiški. Lietuvos mokslininkai, reikia manyti, perėmė rusiško termino просвещение vartoseną, todėl drauge paveldėjo ir vienpusišką epochos traktavimą. Anot Broniaus Genzelio, buvę laikai, kai švietimas ir mokslas tartum stovėjo vietoje (II-XI a.) arba pradėjo plėtotis iki tol neregėtais tempais (XVIII a.). Toks švietimo „greitėjimas“ ir laikytas švietėjiška epocha. Tuo tarpu mums svarbu pabrėžti tuos termino Apšvieta semantikos elementus, per kuriuos atsiskleidžia pirmapradė „proto šviesos“ esmė.Juk biblinę „šviesos vaikų“ (Jn 12,36) kaip Dievo sekėjų kategoriją (anglų Baroko poetas ir dramaturgas Johnas Miltonas ją įvardijo, pirmąkart pavartodamas žodį enlighten- „apšviesti“) reinterpretavęs į „ištikimųjų mokslui“ sampratą amžius buvo ne vien mokyklų, bet ir kokybinių minties pokyčių laikotarpis. „Sulig Apšvietos atsiradimu įmanoma pereiti nuo teorijos prie praktikos, nuo kritikos prie patobulintos reformuotos veiklos - tiek auklėjant, tiek tvarkant namų ūkį, tiek bendraujant, tiek politikuojant.“ Pagrindinius Apšvietos principus - universalumą, objektyvumą, racionalumą, galimybę pateikti nekintamus visų tikrų gyvenimo ar mąstymo problemų sprendimus - būtų galima sutraukti į „mąstymo autonomijos“ formulę. Taigi į save nukreipto proto suverenumas buvo priešpriešintas autoritetingai Viduramžių išganymo tvarkai. [Iš straipsnio, p. 44 ]Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Edukacija; Apšvieta; Education; Enlightenment.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/84759
Updated:
2022-01-06 15:54:58
Metrics:
Views: 85
Export: