Liaudiški sakraliniai akmens mūro pastatai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Liaudiški sakraliniai akmens mūro pastatai
Alternative Title:
Traditional sacred stone buildings
In the Journal:
Liaudies kultūra. 2007, Nr. 4, p. 26-40
Keywords:
LT
Baltarusija (Belarus); Mažeikiai; Raseiniai; Ugionys; Lietuva (Lithuania); Architektūra / Architecture; Liaudies menas / Folk art; Pastatai. Namai / Buildings. Houses; Religinis menas / Religious art; Romantizmas / Romanticism.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami liaudiški sakraliniai akmens mūro pastatai: bažnyčios, koplyčios ir varpinės, siekiama nustatyti jų tipologiją ir apibūdinti architektūros ypatumus, išanalizuoti naudotas mūro medžiagas, išskirti specifinius liaudiškus bruožus. Jau gotikiniuose pastatuose naudoti stambesni ir smulkesni rieduliai kaip masyvių plytų mūro sienų užpildai, tačiau ypač tvirtas pozicijas akmens mūro statiniai užėmė tik XVIII-XIX a. Liaudiškų akmens mūro bažnyčių Lietuvoje nebuvo daug. Mūrui naudoti rieduliai jungti kalkių skiediniu. Skirtingos formos ir dydžio akmenys kloti netaisyklingomis eilėmis, tarpai užpildyti mažais akmenimis ir skalda, vidinė sienų pusė lyginta storu tinko sluoksniu. Liaudiškoms akmens mūro bažnyčioms būdingos paprastos formos, nedidelė jų įvairovė, santūrus puošybos elementų naudojimas, kartais netaisyklingas planas. Jų kompozicija skirstyta į tris tūrio tipus: vienabokščius, bebokščius ir su portiku pagrindiniame fasade. Iš akmens mūrytos ir varpinės. Liaudiški sakraliniai akmens mūro pastatai statyti ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyniniuose regionuose – Baltarusijoje, Lenkijoje, Rytų Prūsijoje.Reikšminiai žodžiai: Liaudies architektūra; Sakralinė architektūra; Pastatai (statiniai); Kulto pastatai; Mūro statyba; Bažnyčios; Koplyčios; Varpinės; Tipologija; Formos; Romantizmas; Statybinės medžiagos; Planai; Interjeras; Technika; Fasadai; Church.

ENThe paper focuses on Lithuanian traditional field stone churches in the 18th and the middle of the 19th cc. It aims at drawing their typology, describing their architecture and characterising traditional architectural features. Traditional composition dominates some stone churches, while composition of the others is professional. After the 1863 uprising the Tsarist Government issued the order to construct churches only according to architects’ designs. Thus, no more traditional churches were built after that point. All the remaining churches of this kind are from earlier times and most of them are in Samogitia. Simple forms and a small number of them as well as moderate decoration are characteristic of traditional stone churches. Such churches have one or three naves, no towers or very rarely one tower. The main facade of the churches without towers sometimes contains a portico. The composition of many folk churches reflects features of Romanticism, the so-called arcade style and forms of Classicism. “The arcade style” is especially prominent in Židikai and Žemalė Churches, both of which are in Mažeikiai District. The Classical style is most strongly pronounced in the composition of Ugioniai Church in Raseiniai District. The same architectural traditions are characteristic of stone chapels. The relation between traditional and Romantic architectural styles in stone churches is hardly detectable. It is hard to identify and separate traditional features from stylistic ones as one of the features characteristic to Romantic architecture is modification and simplification of forms that can be seen as the imitation of traditional architectural styles. [From the publication]

ISSN:
0236-0551
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/8108
Updated:
2023-06-06 15:53:42
Metrics:
Views: 56    Downloads: 24
Export: