Medinių skulptūrų bei jų puošybos pokyčiai. Dviejų polichromuotų skulptūrų tyrimai ir restauravimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Medinių skulptūrų bei jų puošybos pokyčiai. Dviejų polichromuotų skulptūrų tyrimai ir restauravimas
In the Journal:
Kultūros paminklai . 2003, 10, p. 186-194
Notes:
LDB Open.
Keywords:
LT
Restauravimas; Polichromija (polichromavimas); Gruntas; Deformacija; Medžio skulptūra; Šventųjų ikonografija; Drožyba
EN
Restoration; Polychrome decoration; Layers of ground; Wooden sculpture; Carving; Iconography of Saints; 17th C.
Summary / Abstract:

LTStraipsnio pradžioje aprašoma senųjų meno kūrinių restauracijos specifika: akcentuojama būtinybė iššifruoti menininko sumanymą ir nustatyti pirminę kūrinio būklę (išsiaiškinti kaip kūrinys per laiką pakito). Analizuojama kas lemia medinės polichromuotos skulptūros ilgaamžiškumą, dažų sluoksnio krakeliūrų susidarymą, kolorito pakitimus. Antroje dalyje kalbama apie bažnytinių kūrinių pokyčius renovuojant bažnyčias: jų perdažymą, vietos ir paskirties pakeitimą; nagrinėjama dviejų neseniai restauruotų polichromuotų skulptūrų būklė. Tai Lietuvos dailės muziejaus 1996 m. įgyta „Šventoji su knyga“ (kaip spėjama, sukurta XVII a.) ir Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus „Nekalto Prasidėjimo Marija“ (XVIII a. pr.). Abi skulptūros patyrė daugybę intervencijų: ne kartą perdažytos, prarasta autentiška medžiaga, akivaizdūs daugybiniai detalių pažeidimai. Restauratoriams teko įdėti nemažai pastangų, kad būtų sugrąžintas pirminis vaizdas. Pirmojoje skulptūroje pašalinus uždažymus, sutvirtinus ir nuvalius autorinį dekorą, į smulkias grunto ištrupėjimo vietas įterptas restauracinis gruntas; atliktas retušavimas akvarele ir padengta apsaugine danga. Antrojoje skulptūroje atidengta autentiška veido ir plaštakų polichromija, pašalinti vėlesni uždažymai, sutvirtintas išlikęs gruntas ir polichromija. [Iš leidinio]

ENAt the beginning of the article the specifics of restoration of the old works of art is described: the necessity to identify the artist’s idea and to determine the primary condition of the work of art (to elucidate how the work of art has changed in the course of time) are accentuated. Factors, which determine the longevity of a wooden polychrome sculpture, the formation of cracks in the layer of paint, changes in colouring are analysed. The second part deals with changes in church works of art in renovating churches. The condition of two polychrome sculptures that have been restored recently is analysed. The Lithuanian Art Museum purchased the sculpture “A Saint with a Book” in 1996. It is thought that a sculptor of the Grand Duchy of Lithuania created the sculpture in the 17th century. The National M. K. Čiurlionis Art Museum acquired the sculpture “The Virgin Birth Mary”. Both sculptures have suffered greatly from interventions: they were repainted many a time, authentic material has been lost, damages of many details are obvious. The restorers put a lot of efforts into bringing back their original appearance. In the first sculpture a ground-colour was inserted in between crumbled places and the face was puttied with a ground-colour during restoration. The sculpture was retouched with an aquarelle and covered with a protective layer. In the second sculpture authentic polychrome on the head, hands and the globe was opened. The old polychrome with the ground-colour on the head, hands and the globe is still in a very good state.

ISSN:
1392-155X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/7946
Updated:
2018-12-17 11:09:34
Metrics:
Views: 27    Downloads: 5
Export: