Dar kartą dėl išimtinės veiksmažodžių rašybos

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Dar kartą dėl išimtinės veiksmažodžių rašybos
Alternative Title:
Yet again about the spelling of the exlusive verbs
In the Journal:
Gimtoji kalba mokykloje. 2014, 2, p. 34-41
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas - remiantis mokinių ir mokytojų anketinės apklausos duomenimis, VLKK svetainės lankytojų nuomone, taip pat internete lengvai prieinamų rašytinių šaltinių medžiaga, aptarti požiūrį dėl išimtinės busimojo laiko 3-iojo asmens siūs, vys rašybos ir dėl būtojo kartinio laiko veiksmažodžio džiūvo ir iš jo padarytų vedinių rašybos. Pateiktos įvadinės pastabos rodytų, kad straipsnis turėtų būti aktualus ir mokytojams, ir mokiniams, ir visiems kitiems lietuvių kalbos vartotojams, nes su rašybos dalykais, o kartu ir jos problemomis, susiduriama kasdien ir visais lygmenimis. Tiriamąją medžiagą sudaro anketinės apklausos, kurioje dalyvavo 133 respondentai (59 įvairių Lietuvos mokyklų mokytojai lituanistai, 71 Radviliškio Vaižganto gimnazijos ir Varėnos r. Matuizų vidurinės mokyklos aukštesnių klasių mokinys, 3 suaugę respondentai ne mokytojai), duomenys, www.vlkk.lt svetainės lankytojų atsakymai, LKŽ ir Lietuvių kalbos tekstyno pavyzdžiai. Straipsnyje taikomas mokslinis-tiriamasis, anketinis ir aprašomasis-lyginamasis metodai. [Iš straipsnio, p. 35]

ENOn the basis of the questionnaire survey and the opinion of VLKK (State Commission of the Lithuanian Language ) web site visitors, the article aims to describe the students and teachers’ attitude towards such issues as: 1) the exclusive spelling of third person future tense verbs siūs and vys, 2) the spelling of past simple tense verb džiūvo and its derivatives and etc. The usage of these verb forms in text corpus were analysed in order to make the research more diverse. 133 respondents participated in the survey: i.e. 59 teachers of the Lithuanian language from different schools of Lithuania, 71 senior students of Radviliškis Vaižgantas gymnasium and Matuizos secondary school of Varėna district, 3 adult respondents who are not teachers and the visitors of the web site www.vlkk.lt. The teachers who participated in the survey expressed rather conservative point of view on this issue, i.e. most of them consider that the spelling should not be changed. While greater proportion of students have stated that such spelling should be abandoned. Furthermore, the visitors of the web site www.vlkk.lt write these forms in different ways but the variants with long vowels are more frequently encountered. In text corpus the forms with long vowel are most frequently used, although some cases with short vowels can also be found. The results of the conducted questionnaire survey and the data of the text corpus reveal that the current usage of verb forms of vys, siūs and džiūvo (their spelling and pronunciation) as well as the attitude towards their spelling are not homogenous. Thus validation of dual spelling would be a good option, which could help to avoid a number of mistakes and would facilitate the teaching of the Lithuanian language.

ISSN:
2351-5430
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/79244
Updated:
2020-04-18 07:35:03
Metrics:
Views: 697
Export: