Siuvinėtas dangus : Vilniaus arkivyskupijos bažnyčių XV-XX a. siuvinėti liturginiai drabužiai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Siuvinėtas dangus: Vilniaus arkivyskupijos bažnyčių XV-XX a. siuvinėti liturginiai drabužiai
Alternative Title:
Embroidered heaven: I5th-20th century embroidered liturgical vestments from the churches of the Vilnius archdiocese
Editors:
Pauliukevičiūtė, Rita, sudarymas [com]
Publication Data:
Vilnius : Bažnytinio paveldo muziejus, 2017.
Pages:
221 p
Notes:
Bibliografija ir asmenvardžių rodyklė.
Contents:
Įvadas — Tarp viduramžių ir Renesanso XV-XVI amžiai — Auksinis gėlių barokas XVII amžius — Rokoko spalvos ir klasicizmo idėjos XVIII amžius — Tarp meistrystės ir mėgėjiškumo XIX amžius — Tradicija ar permainos XX amžius — Katalogas — Summary — Literatūra — Rodyklė.
Keywords:
LT
19 amžius; 18 amžius; 17 amžius; 16 amžius; 15 amžius; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Bažnyčia / Church; Kultūros paveldas / Cultural heritage.
Summary / Abstract:

LTStudija - antra Bažnytinio paveldo muziejaus knyga apie bažnytinę tekstilę. Pirmoji - "Šilkas ir auksas" - pristatė šilkinių audinių, iš kurių buvo siuvami liturginiai drabužiai, istoriją, atskleistą prabangiais XVI a. itališkais aksominiais audiniais, sodriaspalviais XVII a. brokatais ir XVIII a. prancūziško stiliaus audinių gausa. Šios knygos, tęsiančios pasakojimą apie bažnytinę tekstilę, objektas yra siuvinėti liturginiai drabužiai. Apžvelgiant Vilniaus arkivyskupijos bažnyčiose naudotus ir išsaugotus siuvinius, siekiama atskleisti meninių stilių ir vietinių tradicijų sąveiką, siuvinėjimo technikų pobūdį, atsekti drabužiui teikiamos teologinės prasmės pokyčius. Chronologine tvarka išdėstytos knygos dalys skiriasi apimtimi. Pirmoje dalyje yra tik trys, bet labai iškalbingi XV a. pab. - XVI a. siuviniai, pristatantys viduramžių ir Renesanso siuvinėjimo tradicijas. Tai beveik visas šių stilių siuvinių paveldas Lietuvoje. Be šių trijų, žinomas dar vienas XVI a. I pusės arnotas, saugomas Lietuvos dailės muziejuje. Antroje ir trečioje knygos dalyse pristatoma gausiau išlikusi XVII a. ir XVIII a. bažnytinė tekstilė, puošta auksiniais reljefais ir prancūziškus audinius kartojančiomis spalvotomis gėlėmis. Ketvirtoje dalyje apžvelgiami XIX a. siuviniai pasižymi stilių ir technikų margumu, suklestėjusiu liaudiško baroko stiliumi. Paskutinė dalis, pristatanti XX a. liturginius drabužius, nors ir atrodo turtinga ir puošni, baigiasi amžiui vos įpusėjus. Iš dalies tai skaudžių istorinių aplinkybių pasekmė - carinės Rusijos ir sovietinė okupacijos lėmė izoliaciją nuo Visuotinės bažnyčios gyvenimo ir viso išorinio pasaulio, praūžė du pasauliniai karai. Kita vertus, pačioje Bažnyčioje dėl liturginių sąjūdžių ir reformų liturginiai drabužiai ne tik patyrė formos pokyčius, bet ir jų puošimas dažnai ribojosi lakoniškais simboliais. [Iš teksto, p. 7]Reikšminiai žodžiai: Liturginė tekstilė; Siuvinėjimas; Liturginiai drabužiai; Paveldas; Liturgical Textile; Embroidery; Liturgical Vestments; Lithuania; Heritage.

EN"The Embroidered Heaven" is the second book about church textile published by the Church Heritage Museum. The first, "Silk and Gold", introduced the history of silk fabrics from which liturgical vestments were made, while the subject of the present book is embroidered liturgical vestments. The chronologically arranged chapters of the book differ in size. The first chapter introduces three highly impressive late fifteenth and sixteenth-century embroideries representing the mediaeval and Renaissance embroidery traditions. It is almost the entire heritage of embroideries of these styles in Lithuania. The second and the third chapters address seventeenth and eighteenth-century church textile decorated with gold reliefs and colourful flowers imitating French fabrics. The fourth chapter is an overview of nineteenth-century embroideries, which are characterized by a large variety of styles and techniques and the flourishing style of folk Baroque. The last chapter is devoted to the twentieth century. Although rich and diverse, its history is cut short in the middle, partly as a consequence of distressing historical circumstances - the tsarist Russian and Soviet occupations tore Lithuania apart from the life of the Universal Church and the entire outer world, and two world wars also left their mark. On the other hand, as a result of liturgical movements and reforms in the Church itself, not only did liturgical vestments change their form, but also their decoration often became reduced to laconic symbols. [Extract, p. 211]

ISBN:
9786098151060
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/79232
Updated:
2020-07-29 08:52:01
Metrics:
Views: 18
Export: