Gamtotyros darbai pradinėje mokykloje

Direct Link:
Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Gamtotyros darbai pradinėje mokykloje
Alternative Title:
Nature observation activities at primary school
In the Journal:
Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje [Natural Science Education in a Comprehensive School], 2002, 8, P. 141-146
Summary / Abstract:

LTŽmogui yra įgimtas mokslo ir veiklos siekimas. Bet kuris vaikas jaučia didelį norą nuolat regėti, girdėti, pažinti ką nors nauja. Pedagogas turi tapti pagalbininku pažinimo kelyje - ne atsakyti, o padėti surasti teisingus atsakymus į iškilusius klausimus. Paradoksalu, tačiau mes, suaugusieji, skatiname vaikus domėtis tais dalykais, kurie mums yra įdomūs, svarbūs. Mes peršame savo nuomonę, požiūrį į gyvenimą. Vaikams rūpimi klausimai taip ir lieka tarsi pakibę ore - neatsakyti. Į suaugusiųjų sugalvotus klausimus vaikai atsako taip, kaip reikėtų atsakyti, o ne taip, kaip jie galvoja iš tikrųjų. Taip dingsta mokymosi motyvacija, prastėja mokinių pažangumas. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 metų vasario 9 dienos nutarimu Nr.165 buvo patvirtinta Lietuvos Respublikos visuomenės aplinkosauginio švietimo strategijos ir veiksmų programa. Jos tikslas - „formuoti visuomenę, kuri, racionaliai naudodama bei papildydama gamtos išteklius, saugodama sveiką aplinką, gamtos bei kultūros paveldo vertybes ateities kartoms, siektų ir gebėtų užtikrinti šalies subalansuotą plėtrą“. Programoje keliami uždaviniai - „perteikti visuomenei žinias ir patirtį, atspindinčias žmogaus įvairiapusį ryšį su aplinka“ bei „ugdyti ir lavinti veiklos įgūdžius (gebėjimus) aplinkosaugos problemoms spręsti“- atitinka demokratinės pradinės mokyklos ugdymo principus. Vaikų ir jaunimo aplinkosauginis ugdymas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės manymu, yra prioritetinė sritis.

ENA human being has an inborn striving for science and activities; it starts from the first days of his birth and continues during all his life. The democratic system at school stimulates an open interest and asking questions. What child does not wish to observe, hear, do or recognize something new? A teacher has to become an assistant in a way of cognition - s/he should not only answer questions, but help in finding out correct answers to the questions. To find out an answer one must know the question. Therefore, it is very important to know what is urgent for children, what is interesting to them. Urgency of nature observation activities is a base of successful process of learning. 141 While performing nature observation activities most attention is focused not on the result, but on the attractive, innovatory and free process of creation, which stimulates curiosity in pupils, asking questions, and seeking answers. Active methods of learning and critical thinking are the methods to find out questions together, through personal experience. Consistent and evidence-based nature observation and examination activities influence children as a strong motivation of learning. Ecological education is being integrated into study subjects.Resolution N.165 of 9 February 1998 of the Government of the Republic of Lithuania approved a strategy and the program of action of public environmental education of the Republic of Lithuania. The Government considers environmental education of children and youth as a priority among other activities. While carrying out the resolutions of the Government, Filaretu Primary School of Vilnius has been engaged in a project of nature observation since 1999/2000, being coordinated by a teacher of primary forms Egidija Kisieliūte. “Smalsutis”, the young forest friends hobby group carries out its activities here. The head of “Smalsutis” was awarded a diploma for achievement in environmental protection activities at the Environment Protection Contest 2001, which was given by Mr. Valdas Adamkus, the President of the Republic of Lithuania. Key words: primary school, nature observation.

ISSN:
2335-8408
Related Publications:
Gamtamokslinio ugdymo stiprinimo ir būtinumas pradinėje mokykloje. Gamtamokslinis ugdymas. 2009, Nr. 1 (24), p. 4-7.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/77357
Updated:
2024-10-21 08:53:57
Metrics:
Views: 25    Downloads: 3
Export: