Skilęs habitus judėjimo negalią turinčių paauglių socialiniame lauke : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Skilęs habitus judėjimo negalią turinčių paauglių socialiniame lauke: disertacija
Alternative Title:
Fragmentent habitus in the social field of adolescents with movement disability
Publication Data:
Vilnius, 2016.
Pages:
1 pdf (226 p.)
Notes:
Disertacija rengta 2012-2016 m. Lietuvos socialinių tyrimų centre. Daktaro disertacija (socialiniai mokslai) - 2016. Bibliografija.
Keywords:
LT
Negalia. Neįgalieji / Disabilities. Disabled persons; Paaugliai / Adolescents.
Summary / Abstract:

LTRemiantis P. Bourdieu sociologine lauko teorija, fundamentaliomis sociologinėmis sąvokomis kapitalas, laukas, habitus ir skilęs habitus, šiame darbe siekiama ištirti nuo gimimo turinčių judėjimo negalią ir ją įgijusių paauglių socializacijos patirtis šeimos, mokyklos, reabilitacijos įstaigos socialiniuose laukuose, atskleidžiant habitus formavimosi ir jo skilimo proceso įtaką paauglio socializacijai. Įgimtą judėjimo negalią turinčio paauglio habitus apibrėžiamas kaip paauglio viduje esanti besiplaikstanti sielos atplaiša, besisukanti dygliuota molekulė, kuri, cirkuliuodama kūne, savo dyglių dūriais vis primena paaugliui jo kitoniškumą. Tai yra vidinis jausmas, kuris, veikiamas socialinių patirčių, provokuoja atitinkamą elgesį ar negalios būseną – menkavertiškumą, „amžino vaiko“ poziciją, lyties niveliavimą, nepasitikėjimą savimi, socialumo baimę. Sveiko kūno netektis, judėjimo sutrikdymas šiame tyrime suvokiami kaip dviejų laukų sankirta – negalios įgijimas paauglystės laikotarpiu. Skilęs habitus jokiu būdu nereiškia susitaikymo su negalia, o neretai skatina paauglio aktyvumą. Tiek įgimtą, tiek įgytą judėjimo negalią turinčių paauglių tėvai patiria šoką, išgąstį, nerimą. Šeimos socialiniame lauke dėl negalios kyla vidinių krizių. Tapus neįgaliam paauglystės laikotarpiu, sulaukiama daugiau mokyklos bendruomenės dėmesio ir socialinio palaikymo, nei gimus su negalia. Neįgalūs paaugliai daug laiko turi praleisti gydymo ar reabilitacinėje įstaigoje, kur išryškėja gydytojo ir paciento bei medicinos slaugytojo ir paciento santykių skirtumai. Medicinos slaugytojos pasikeisdamos visą parą dirba reabilitacijos įstaigoje, o tai sudaro asmeniškesnį jų santykį su judėjimo ir kitų negalių turinčiais paaugliais. [...].Reikšminiai žodžiai: Habitus; Negalia; Paauglystė; Adolescents; Habitus; Disability.

ENAccording to the social field theory of P. Bourdieu, the fundamental sociologic concepts such as capital, field, habitat and fragmented habitat, examine social experiences of adolescents with innate and acquired disability in the social fields - family, school, rehabilitation establishment - by revealing the impact that the habitus formation and fragmentation process has on adolescent’s socialization. The inherent movement of a disabled adolescent’s habitus is defined as an adolescent’s inside existing soul flapping sliver, rotating toothed molecule that circulates in the body, their thorns stabs adolescent to remind his otherness. This is the inner feeling that the influence of social experiences, provoking the conduct or disability status - worthlessness, "permanent child’s" position, gender leveling, self-distrust, fear of sociability. Healthy body loss, disruption of movement in this research are comprehended as the intersection of two fields - disability acquisition during adolescence. Cracked habitus does not mean reconciliation with disabilities and often stimulates the adolescent’s activity. Parents of adolescents with innate as much as the acquired movement disability experience shock, fright, anxiety. Due to disability, in the family social field rises internal crises. Teenagers who became disabled during adolescence are receiving more attention and social support from school community than peers with disabilities received at birth. Disabled adolescents have to spend a lot of time at treatment and rehabilitation institution where reveals differences between doctor-patient, nurse-patient relations. Nurses changing shifts work round the clock in the rehabilitation establishment and that makes their relationship to adolescents with movement disability more personal. [...].

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/73443
Updated:
2022-01-27 19:05:42
Metrics:
Views: 40    Downloads: 12
Export: