Lithuanians: from agrarian to sea nation? (Historical-geographical study)

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Lithuanians: from agrarian to sea nation? (Historical-geographical study)
In the Book:
Keywords:
LT
40-1 amžius pr. Kr.; 8 amžius; 9 amžius; 10 amžius; 11 amžius; 12 amžius; 13 amžius; 14 amžius; 15 amžius; 16 amžius; 17 amžius; 18 amžius; 19 amžius; 20 amžius; Estija (Estonia); Lietuva (Lithuania); Socialinė struktūra / Social structure; Žydai / Jews; Latvija (Latvia).
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje svarstoma jūros ir laivybos reikšmė Lietuvos istorijoje. Lietuvos vidaus vandenų panauda žinoma nuo Akmens amžiaus. Ankstyvieji lietuvių laivai buvo primityvūs. Nuo XIII a. lietuvių laivai jau plaukiojo Baltijos jūroje, pasiekė Gotlando salą. Jais buvo gabenamas gintaras, medus, bičių vaškas, pelenai ir kiti produktai. XIV a. žydų kartografas Jafuca Cresques savo žemėlapyje pažymėjo pagonių kraštu (Litefanie Paganis) pavadintą Lietuvą, Klaipėdos uostą ir didžiąsias upes. Tai paneigia teiginį, jog lietuviai yra žemdirbių, o ne jūrininkų kraštas. Navigacija buvo vystoma ne tik Baltijos jūros pakrantėje, bet ir Kuršių Nerijoje, taip pat vidaus vandenyse. Ilgą laiką Lietuvos jūros pakrantė priklausė Vokiečių ordinui, vėliau Prūsijai. Taip nutiko dėl Lietuvos valstybės politikos Rytuose ir Pietuose. Didysis kungaikštis Vytautas buvo pasiekęs net Juodosios jūros krantus. 1795 m. Lenkijos ir Lietuvos valstybę pasidalino Prūsija, Asutrija ir Rusija. Pietinė Baltijos jūros dalis atiteko Prūsijai, šiaurinė – Rusijai. 1923 m. Klaipėdos kraštas grįžo į Lietuvos sudėtį. Lietuviško kapitalo įmonės pradėjo savo veiklą, nors čia tvirtai įleidęs šaknis buvo vokiškas verslas. Stambiausia buvo Lietuvos "Baltijos Loido" kompanija, turėjusi 8 prekybinius laivus. 1939 m. su lietuviška vėliava plaukiojo 12 prekybinių laivų. Laivų parką sudarė 20 skirtingo tipo laivų. Iki Antrojo pasaulinio karo per Klaipėdos uostą Lietuva turėjo ryšį su daugeliu Europos ir pasaulio šalių. 1939 m. Klaipėdos uostas jėga prijungtas prie Vokietijos. Po Antrojo pasaulinio karo Klaipėda tapo Sovietų Sąjungos dalimi. Naujas etapas Lietuvos laivybos istorijoje prasidėjo po 1990 m.Reikšminiai žodžiai: Baltijos jūra; Kuršių marios; Laivyba; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lietuvos istorija; Navigacija Baltijos jūroje; Uostai; Upės; Valstiečių tauta; Agrarian nation; Baltic se; Baltic sea; Curonian Lagoon; Lithuanian history; Navigation; Navigation in Baltic sea; Port; River.

ISBN:
9788373808195
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/71365
Updated:
2022-01-19 06:20:26
Metrics:
Views: 70
Export: