Mokytojų profesinių besimokančių bendruomenių kūrimosi ir plėtros veiksniai, susiję su mokyklos vadovo ir mokytojų veikla

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokytojų profesinių besimokančių bendruomenių kūrimosi ir plėtros veiksniai, susiję su mokyklos vadovo ir mokytojų veikla
Alternative Title:
Teacher professional learning community’s creation and development factors
In the Journal:
Pedagogika. 2017, 127, p. 161-175
Keywords:
LT
Mokytojų ugdymas / Teacher education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikiama sėkmingo mokytojų profesinių besimokančių bendruomenių kūrimosi ir plėtros veiksnių teorinė ir empirinė analizė. Remiantis teorine analize, išskirti su mokyklos vadovo veikla susiję asmeniniai, tarpasmeniniai ir vadybiniai veiksniai bei su mokyklos mokytojų veikla susiję asmeniniai, tarpasmeniniai, profesiniai veiksniai. Empirinis tyrimas atskleidė teoriškai išskirtų veiksnių aktualumą mokytojų profesinių besimokančių bendruomenių kūrimosi ir plėtros praktiniams procesams, išskirti nauji, kitų mokslininkų netyrinėti veiksniai, išryškinti barjerai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kūrimasis; Mokytojų profesinės besimokančios bendruomenės; Plėtra; Veiksniai; Creation; Development; Factors; Teacher Professional Learning Community.

ENArticle analyses teacher professional learning communities (TPLC’s) creation and development factors. Literature research revealed the lack of theoretical approach of TPLC’s creation and development factors. Thus, grounded research theory is used in order to further analyze TPLC’s creation and development factors. Structured interview with school teachers and administration was conducted until it reached theoretical saturation. Analysis of literature research revealed Personal, interpersonal and managerial school’s principal and personal, interpersonal and managerial school’s teacher factors as very important ones. During empirical research schools’ principals and teachers identified factors having positive effect to TPLC’s creation and development in their own environment. Article analyses theoretical and empirical differences of PLC’S creation and development factors. [From the publication]

DOI:
10.15823/p.2017.46
ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Teacher training and support during pandemic Covid-19: the case of General Jonas Žemaitis military academy of Lithuania / Rolanda Kazlauskaitė-Markelienė, Vidmantė Giedraitytė. EDULEARN21: 13th international conference on education and new learning technologies. Valencia: IATED Academy, 2021. P. 4142-4146.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/68630
Updated:
2018-12-17 14:15:53
Metrics:
Views: 11    Downloads: 2
Export: