LTStraipsnio tikslas – apžvelgti institucinės sąrangos (Aplinkos ministerijos ir kai kurių kitų institucijų), susijusios su teritorijų planavimu, urbanistika ir architektūra, dabartinę būklę, iškelti sisteminius trūkumus ir pateikti siūlymus šiai sričiai tobulinti. Straipsnyje siekiama įvertinti pokyčius, institucijos reformas. Lietuvos valstybės teritorijos planavimas, tvarkymas ir racionalus naudojimas, miesto ir kaimo gyvenamųjų vietovių darnioji plėtra, jų architektūros ir kraštovaizdžio formavimas yra prioritetinė valstybės politikos sritis, kurią realizuoti yra pavesta LR aplinkos ministerijai. Tačiau tikrovėje vyksta chaotiškas valstybės teritorijos naudojimas, miestų teritorijų nereguliuojama drieka, vertingų gamtinių vietovių urbanizavimas, šalies regionų vystymo perspektyvų nebuvimas ir kt. Viena svarbiausių tokio būklės priežasčių yra Aplinkos ministerijos institucinės sąrangos neatitiktis valstybės deleguotiems uždaviniams vykdyti: ministerijos struktūroje vyrauja gamtosaugos ir aplinkosaugos padaliniai ir tik vienas padalinys yra aplinkotvarkos sferos; kai kurie instituciniai padaliniai, susiję su teritorijų planavimu ir urbanistika, išblaškyti po kitas ministerijas. Aplinkos ministerijoje nėra strateginio mąstymo teritorijų planavimo ir urbanistikos sričių vadovų bei specialistų. Būtina steigti ir stiprinti teritorijų planavimo, urbanistikos, architektūros departamentus, turėti atitinkamus padalinius vietose – apskrityse ir savivaldybėse. Aplinkos ministeriją siūloma pavadinti Krašto tvarkymo (Kraštotvarkos) ministerija.