Artefaktai bendrojo ugdymo mokyklose: laisva ar sunorminta kūryba?

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Artefaktai bendrojo ugdymo mokyklose: laisva ar sunorminta kūryba?
Alternative Title:
Artefacts in general education schools: open or standardised creative work?
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2016, t. 36, p. 42-58
Keywords:
LT
Kūrybiškumas / Creativity; Mokykla / School.
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje analizuojami Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklų erdvėse viešinami mokinių artefaktai. Tai empirinio tyrimo „Oficialioji ir demotinė mokyklų kultūra: įtampos laukų analizė“1 metu užfiksuoti mokinių kūrybos, meninės raiškos darbai ir abiturientų simbolinės atminimo dovanos. Atliekant surinktos vizualinės medžiagos analizę siekiama išsiaiškinti, kokią žinią skleidžia mokyklų erdvėse eksponuojami artefaktai ir kokią reikšmę šiems artefaktams suteikia mokyklos bendruomenės nariai. Viena vertus, mokinių kurti artefaktai išreiškia mokinių kūrybiškumą ir saviraišką, laisvę kurti savo erdves. Kita vertus, kurdami artefaktus, mokiniai neišvengia galiojančių normų, slaptos ar atviros administracijos bei mokytojų kontrolės, kurią aprašo M. Foucault ir jo sekėjai ir kuri varžo bei standartizuoja mokinių kūrybą. Vieniems mokyklos bendruomenės nariams artefaktai yra išraiškos priemonė, jų pasaulio vizijos demonstravimas, kartais priešinimasis apribojimams, o kitiems – tai tik mokyklos jaukumo ir puošybos dalis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokyklos kultūra; Vizualumas; Artefaktai; Kūrybiškumas; Priežiūra; School culture; Visuality; Artefacts; Creativity; Surveillance.

ENThe paper focuses on the artefacts produced and displayed by pupils in Lithuanian general education schools. Drawing on the empirical research “Dominant and demotic school culture: analysis of tensions fields” (2014–2015) the paper investigates the found visual artefacts in schools: artworks, paintings, and graduates’ farewell gifts. The visual data analysis seeks to find out what is the purpose and meaning of the displayed artefacts to the members of school community. On the one hand, these artefacts demonstrate pupils’ creativity, self-expression, and freedom to establish their private spaces in schools. On the other hand, pupils cannot avoid the existing norms, open or hidden control, which is maintained by teachers and school administration in order to restrict and standardize pupils’ creative work as it was showed by M. Foucault and other authors. The paper shows that one part of school community sees artefacts as a way to express oneself, demonstrate one’s world view or even resist existing restrictions and norms. Whereas the other part of school community sees artefacts only as a way to decorate school and create cosiness. [From the publication]

ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/62480
Updated:
2018-12-17 14:07:37
Metrics:
Views: 24    Downloads: 3
Export: