Use of native language in learning English for specific purposes

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Use of native language in learning English for specific purposes
In the Journal:
Tiltai [Bridges] [Brücken]. 2015, Nr. 2 (71), p. 109-123
Keywords:
LT
Klaipėda. Klaipėdos kraštas (Klaipeda region); Lietuva (Lithuania); Anglų kalba / English language; Gimtoji kalba / Native language; Kalbos (gimtosios) mokymas / Language (mother) teaching; Kalbų (užsienio) mokymas / Language (foreign) teaching; Vertimas / Translation.
Summary / Abstract:

LTUžsienio kalbų mokymas / mokymasis yra ypač svarbus aukštojoje mokykloje. Pastaruoju metu vyrauja du pagrindiniai požiūriai – vienkalbis ir dvikalbis. Pagyvėjęs gimtosios kalbos taikymo susidomėjimas mokant profesinės kalbos yra susijęs su poreikiu gerinti užsienio kalbų vartosenos tikslumą, laisvumą bei lankstumą. Šiame straipsnyje analizuojami studentų požiūriai į gimtosios kalbos naudingumą besimokant anglų profesinės kalbos bei jų gebėjimai versti specialybės tekstus iš anglų kalbos ir į anglų kalbą. Tyrimuose dalyvavo 1 ir 2 kursų dviejų skirtingų specializacijų studentai, studijuojantys Klaipėdos universitete. Apklausų rezultatai parodė, kad visi respondentai pritaria gimtosios kalbos vartojimui anglų kalbos pratybose. Atsakymai statistiškai apdoroti naudojant SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) programinę įrangą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Gimtosios kalbos vartosena; Anglų specialybės kalba; Vertimo įgūdžių analizė; Statistinis skaičiavimas; Use of native language; Learning English for specific purposes; Self-assessment of translation skills; Statistical treatment of survey data.

ENLearning / teaching languages is vital in higher education. There are two main approaches to language teaching, the monolingual and the bilingual. This article aims at examining students’ attitudes to using the mother tongue in learning English for Specific Purposes and analyzing their self-assessments of translating from native language (L1) into English (L2) and vice versa. The respondents in this study are the 1st and 2nd year students of two specializations, Healthcare and Philology at Klaipėda University, and they will need English for their future profession. The analysis of their responses has revealed that all learners need a support of their mother tongue in English classes. The reliability and validity of the findings were checked by applying the SPSS software (Statistical Package for the Social Sciences) and the obtained statistical data imply that conclusions can be extended beyond the relatively small amounts of the respondents’ samples of the current research. [From the publication]

DOI:
10.15181/tbb.v71i2.1104
ISSN:
1392-3137; 2351-6569
Related Publications:
Negative transfer in Lithuanian students’ writing in English / Aurelija Daukšaitė. Darnioji daugiakalbystė. 2019, No. 14, p. 107-122.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/62343
Updated:
2020-02-12 19:56:07
Metrics:
Views: 20    Downloads: 3
Export: