Parodijos raiškos būdai ir atlikimo specifika XX a. vokaliniuose cikluose

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Parodijos raiškos būdai ir atlikimo specifika XX a. vokaliniuose cikluose
Alternative Title:
Techniques of parody and the specifics of its performance in the 20th-century vocal cycles
In the Book:
Menų funkcijos kultūriniuose ir socialiniuose procesuose / sudarytoja Lina Navickaitė-Martinelli. Vilnius: Lietuvos muzikos ir teatro akademija, 2014. P. 45-56, 181
Keywords:
LT
Dnitrijus Šostakovičius; Vytautas barkauskas.
Summary / Abstract:

LTParodijos raiška XX a. antros pusės vokaliniuose cikluose siejama su tokiais parodijavimo būdais kaip mėgdžiojimas, kopijavimas ir citavimas, kurie muzikiniame tekste gali būti traktuojami kaip skirtingi teksto modifikavimo pavyzdžiai. Mėgdžiojimas vokaliniuose cikluose siejamas su iliustratyvumu, kai muzikinis tekstas imituoja verbalinį; kopijavimas susijęs su muzikinės medžiagos atsikartojimu, kuriuo išgaunamas komiškas efektas; o citavimas atskleidžia parodiją per originalo ir kopijos neatitikimus, kuriuos publika atpažįsta kaip komiškus. Šie parodijavimo būdai atveria ir kelis atlikėjams aktualius aspektus, susijusius su komiškų vokalinių ciklų, kurių pagrindas yra parodija, interpretavimu: glaudus atlikėjų tarpusavio bendradarbiavimas, staigi reakcija į veikėjų, nuotaikų pasikeirimus ir aktoriniai sugebėjimai, kurie parodiją priartina prie teatro, o daina tampa mini spektakliu. Šiame straipsnyje aptariami minėti parodijavimo būdai, atskleidžiantys parodijos raišką atskirų XX a. antros pusės vokalinių ciklų dainų analizėse: Vyrauto Barkausko vokalinio ciklo „Trys satyriniai paveikslėliai“ dainoje „Varlė ir jautis“, Dmitrijaus Šostakovičiaus vokalinio ciklo „Satyros“ (Praeities paveikslėliai) op. 109 dainose „Kritikui“ ir „Kreicerio sonata“. Taip pat bus aptarta ir komiškų vokalinių ciklų atlikimo specifika, apžvelgiant skirtingai modifikuojamą muzikinį tekstą ir jo teikiamas inspiracijas bei asmenines atlikėjų savybes, padėsiančias kuo geriau įprasminti parodijuojančią potekstę. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Citavimas; Dimitrijus Šostakovičius; Dnitrijus Šostakovičius; Komiškumas; Kopijavimas; Mėgdžiojimas; Parodija; Vytautas barkauskas; Dimitry Shostakovich; Dmitry Shostakovich; Imitation; Parody; Quotation; Replication; The Comic; Vytautas Barkauskas.

ENThe expression of parody in the vocal cycles of the second half of the 20th century is linked with such techniques of parody as imitation, replication, and quotation that in musical text can be treated as different examples of text modificanon. Imitation in vocal cycles is linked with illustrativeness when musical text imitates verbal text; replication is connected with the repetition of musical material, which produces a comical effect, while quotation reveals parody through the ambiguity between the original and a copy that the public recognises as comic. The parody techniques mentioned reveal several aspects that are useful for performers and are connected with the interpretation of comic vocal cycles that are based on parody: close collaboration between performers, a prompt reaction to changes in the characters, and moods as well as acting capabilities that bring parody closer to theatre and a song becomes a mini spectacle. However, several problems emerge while performing comic compositions: the connection between music and theatre, the illustration of different characteristics and sudden change of characters and moods.The designation of these aspects as certain problems appears as composers first of all try to demonstrate parody through imitation; therefore it is especially important for the performers to do it as convincingly as possible. However, it must not overstep the boundaries as the most important thing is not to make fun or make one laugh but to express the ideas coded. Therefore this article deals with the parody techniques mentioned that reveal the expression of parody in the analysis of the songs in vocal cycles of the second half of the 20th century: the song "Frog and Ox" in the "Three Satirical Pictures" by V. Barkauskas; D. Shostakovich's songs "To a Criric" and "The Kreutzer Sonata" in the vocal cycle "Satires" (Pictures of the Past) Op. 109. The specifics of the performance of comic vocal cycles is also analysed reviewing differently modified musical text and the inspirations it gives as well as the personal features of the performers that help to give meaning to the subtext that is being parodied. [From the publication]

ISBN:
9786098071191
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/61627
Updated:
2019-11-14 12:42:49
Metrics:
Views: 31
Export: