Didėjantis visuomenės neraštingumas - kova su vėjo malūnais?

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Didėjantis visuomenės neraštingumas - kova su vėjo malūnais?
In the Journal:
Gimtasis žodis. 2014, Nr. 5, p. 15-20
Keywords:
LT
Medijos / Media; Mokykla / School; Rašyba. Skyryba. Ortografija / Spelling. Punctation. Orthography.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas neraštingumo problemoms Lietuvoje aptarti. Kasmet Lietuvoje didžiausia diskusijų banga dėl raštingumo problemų nuvilnija po Nacionalinio diktanto bei pagrindinio ugdymo patikrinimo ir brandos egzaminų sesijų, kurios duoda aiškų signalų, kad auga neraštinga jaunoji karta. Problema spėjo giliai įleisti šaknis. Atsižvelgiant į moksleivių pasiekimų vertinimus, keliamas klausimas – kur ieškoti didėjančio XXI a. visuomenės neraštingumo priežasčių? Kalta švietimo sistema, nekompetentingi pedagogai, o gal problemos slypi gerokai giliau – globalioje visuomenėje? Bandant ieškoti atsakymų į išsikeltus klausimus, apsibrėžiama raštingumo sąvoka, aptariama ugdymo įstaigų veikla ir prioritetai. Nors mokykla yra vienas iš svarbiausių židinių, kur pirmiausia privalu spręsti jaunosios kartos neraštingumo problemą, ji nėra izoliuota nuo išorinės socialinės aplinkos ir populiarėjančių kompiuterinių technologijų. Apibendrinant išsakytus pastebėjimus, akcentuojama, kad, nesiimant visų įmanomų priemonių, neraštingumo problema Lietuvoje vis stiprės. Jei nebus susigriebta laiku, užaugs nauja karta, kuri nevertins taisyklingos gimtosios kalbos. Karta, užaugusi virtualaus nekontroliuojamo rašytinio ir sakytinio žodžio aplinkoje, rizikuoja prarasti gebėjimus vertinti aplinką kritiškai, argumentuotai išsakyti savo nuomonę. Dabartinių abiturientų lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzaminų darbuose jau pastebima minėtų pavojaus ženklų.Reikšminiai žodžiai: Elektroninis diskursas; Raštingumas; Rašyba; Skyryba; Švietimas; Švietimo sistema; Žiniasklaida; Education; Education system; Electronic discourse; Literacy; Media; Orthography; Punctuation.

ENThis article is for discussing illiteracy issues in Lithuania. Every year in Lithuania, the biggest amount of debates about literacy issues comes to light after the National Dictation and Basic Elementary Examination and final examination sessions which give clear signals that an illiterate young generation is growing. The problem has already had the time to settle in. While considering student achievement evaluations, the question is raised - where to look for the reasons behind society's illiteracy that is growing in the 21th century? Is that the fault of the education system, incompetent teachers or maybe the problem lies deeper - in the global society? A definition of literacy is provided while attempting to search for answers to these questions, the actions and priorities of education institutions are discussed. Although a school is one of the most important places, where the problem of younger generation illiteracy must be addressed first, it is not isolated from the external social environment and the growing computer technology. A conclusion is made by summarizing the mentioned notes that if all possible tools will not be used, then the problem of illiteracy in Lithuania will just keep growing. A new generation will grow up that will not care about correctly using its native language if no actions will be taken now. A generation that grew up in an environment of uncontrolled written and spoken word is at the risk of losing the capacity to evaluate the environment critically, to use arguments while expressing opinion the mentioned dangers can already be noticed in the final Lithuanian language and literature exams of current graduates.

ISSN:
0235-7151
Related Publications:
Ankstyvojo raštingumo sampratos pokyčiai : teorinis aspektas / Reda Gedutienė. Specialusis ugdymas. 2003, Nr. 1 (8), p. 6-14.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/58848
Updated:
2018-12-17 13:52:43
Metrics:
Views: 82    Downloads: 19
Export: