Kontraversiškų temų pateikimas istorijos vadovėliuose ir mokinių kritinio mąstymo ugdymas.

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kontraversiškų temų pateikimas istorijos vadovėliuose ir mokinių kritinio mąstymo ugdymas
Notes:
Bibliografinės nuorodos tekste.
Keywords:
LT
20 amžius.
Summary / Abstract:

LTLabai svarbus istorijos mokymo vidurinėse mokyklose uždavinys - ugdyti moksleivių mąstymą. Sėkmingiausiai tai galima daryti dėstant kontraversiškas temas. Rengiant šį pranešimą, apsiribota XX a. Lietuvos istorija ir pasirinkti 3 itin prieštaringai vertinami įvykiai: 1) 1926 m. gruodžio 17-osios valstybinis perversmas; 2) žydų genocidas arba Holokaustas; 3) pokario partizanų kovos. Analizuojama, kaip šie įvykiai nušviesti keturiuose, daugiausia mokyklose naudojamuose vadovėliuose: 1) "Naujausiųjų laikų istorijoje" X klasei (autorių kolektyvas); 2) taip pat X klasei skirtuose "Lietuvos praeities puslapiuose" (autoriai J. Brazauskas ir B. Makauskas); 3) XII klasės vadovėlyje "Lietuva ir pasaulis" (autorių kolektyvas); 4) "Lietuvos istorija" XII klasei (skyrių apie XX a. autorius K. Antanaitis). Visuose vadovėliuose sumenkinamas ir net iškraipomas kairiųjų partijų valdymas 1926 m. antrąjį pusmetį ir kartu netiesiogiai, bent iš dalies teisinamas perversmas. Kalbant apie žydų žudynes nė viename vadovėlių nerašoma apie lietuviškųjų institucijų - LAF, LV, karinių formuočių - veiklą. Kita vertus, nedėstoma ir vadinamoji 2-ųjų genocidų teorija. O tai jau šiokia tokia pažanga. Tiek tyrėjai, tiek ir vyresniosioms klasėms skirti vadovėliai privalėtų neapeiti tokių klausimų kaip ginkluotos kovos prasmės ir partizanų smurto problema. Bet apie partizanų smurtą, t. y. civilių gyventojų žudymą, vienuose vadovėliuose užsimenama tik puse lūpų, kituose išvis nutylima. Svarbu įsisąmoninti, kad kontraversiškų ir netgi aiškiai negatyvių praeities įvykių atskleidimas brandžiai tautai nėra pavojingas.Reikšminiai žodžiai: Vadovėliai; Istorijos mokymas; Patriotizmas; Textbooks; History teaching; Patriotism.

ENOn the basis of the four most commonly used school textbooks of History (History of Contemporary Times for Form 10 prepared by a team of authors; Pages from the Past of Lithuania for Form 10 by Juozas Brazauskas and Bronius Makauskas; Lithuania and the World for Form 12 by a team of authors; History of Lithuania for Form 12 by Kastytis Antanaitis) a survey is offered about the possibilities for developing students' critical thinking through the analysis of three extremely controversial topics of the 20th century history in Lithuania : 1) the coup d'etat of December 1926; 2) the Jewish genocide; 3) the post-war resistance fights (in the period of 1944 to 1953). The conclusion is made that in a number of school textbooks there is an evident tendency not to speak openly about the unpleasant events of the past, and in the situation, when the latest research data are ignored, the myths and stereotypes from the exode literary sources are often referred to. One can also find abundance of subject treatment inaccuracies nearly in all school textbooks. [From the publication]

ISBN:
9955201312
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/5716
Updated:
2013-04-28 16:17:51
Metrics:
Views: 42
Export: