Užsienio kalbų dėstymo ypatumų motyvaciniu aspektu tyrimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Užsienio kalbų dėstymo ypatumų motyvaciniu aspektu tyrimas
Alternative Title:
Research of peculiarities of foreign language teaching methods in the aspects of learning motivation
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania]. 2012, Nr. 9, p. 9-17
Keywords:
LT
Kaunas. Kauno kraštas (Kaunas region); Lietuva (Lithuania); Komunikacija / Communication; Pedagogika / Pedagogy; Tarptautinis bendradarbiavimas / International cooperation.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami užsienio k. dėstymo aukštojoje mokykloje metodikos dėstymo ypatumai ir dėstymo problemos mokymosi paradigmos ir motyvaciniu aspektu. Pateikiamos priežastys, lemiančios užsienio k. mokymo/si svarbą šiandieniniame pasaulyje, naudotini metodai, efektyvinantys užsienio k. dėstymą, pateikiamas lankstus, į studentą orientuotas požiūris mokantis užsienio k., gilinamasi į mokymosi paradigmos kaitos įtakotą mokymosi motyvacijos svarbą, įgyjant ir palaikant komunikacinę kompetenciją kaip vieną iš sudėtinių multikultūrinės, europietiškai mąstančios asmenybės dalių. Straipsnyje pateikiami tyrimo, nagrinėjančio užsienio kalbų mokymosi kolegijoje aktualumą, duomenys. Viena svarbiausių individo komunikacinės kompetencijos sudedamųjų dalių yra užsienio kalbos įvaldymas. Taigi kaip užsienio kalbų mokymasis ugdo studentų komunikacinę kompetenciją? Europos Tarybos pateiktoje lingvistinėje politikoje didelis dėmesys skiriamas komunikacijai tarp šalių -Tarybos narių bendravimo kiekybės ir kokybės gerinimui. Europos Tarybos ekspertai parengė šiuos pagrindinius kalbų mokymosi principus, teigiančius, kad: kalbos mokymasis yra skirtas - visiems, kiekvieno Europos piliečio reikmėms ir teisėms; gyvenimui, tai ne gramatikos ir literatūros kūrinių formalios studijos, bet žinios, nuostatos ir mokėjimai ,reikalingi bendravimui realiose situacijose; kad būtų įgyvendinti aiškūs, prasmingi ir pasiekiami programų uždaviniai, kurie atsispindėtų ir egzamino turinyje, ir vertinimo formose. Pedagogui būtina žinoti ugdytinio mokymosi motyvus, kad galėtų juos nukreipti tinkama linkme, siekiant efektyvesnio žinių ir mokėjimų suformavimo. Motyvai mokytis užsienio k. gali būti labai įvairūs. Veiklos bei elgesio motyvus individas pasirenka pagal tai, kas jam tuo metu svarbiausia ir reikšmingiausia.Užsienio k. mokymosi motyvaciją galima apibūdinti kaip procesą, kuris padeda besimokančiajam oricntaotis į tikslą, suvokti, kiek laiko reikės besimokančiajam orientuotis į tikslą, suvokti kiek laiko reikės tikslui pasiekti, ar reikės pastiprinimo ir kokio, aktualizuoja būtinas besimokančiojo žinias, sugebėjimus ir įgūdžius, pažadina jautrumą pagalbai iš išorės, tiui įtakos mokymosi kokybei ir mokymosi pasekmėms. Galima teigti, jog: užsienio k. mokymasis aukštojoje mokykloje - tai įžvalgumas, įsigilinimas ir refleksija - lai kritiškas mokymosi vertinimas, kurio tikslas yra naujos kokybės kompetencijos įgijimas. Lankstus mokymasis — tai toks požiūris į mokymą/si ir švietimą, kai pagrindinis dėmesys skiriamas studento norams ir poreikiams. Užsienio k. mokymąsi galima apibrėžti kaip veiklą, kuria siekiama įgyti naujų kalbos žinių, jas suprasti ir gebėti jomis aktyviai naudotis įvairiose situacijose. Informacija, pateikta be konteksto, arba informacija, kurios besimokantieji nesugeba susieti su turimomis žiniomis, greitai pamirštama. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendradarbiavimas; Komunikacinė kompetencija; Mokymosi metodai; Mokymosi motyvacija; Mokymosi motyvacija, mokymosi metodai, komunikacinė kompetencija, bendradarbiavimas; Communicative competence; Cooperation; Learning methods; Learning motivation; Motivation for learning, methods for learning, communicative competence, cooperation.

ENUsage of teaching methods is improving all the time. There are lots of traditional and new methods and approaches in this area. The article points out the necessity of the introduction of communicative language teaching lo successful mastering of foreign languages. It describes the most necessary conditions and the most efficient ways to gain communicative competence underlining the importarvcc of the reorganization of foreign language studies according to the level of students knowledge. In addition, wc cannot reject these main aspects in the process of studying foreign language: the role of motivation and changes in the educational system. The analysis of bibliography and documents allows us to say that: foreign language competence is very important for the future specialist both in their professional activity and their personal life. The principles of autonomy arc very important for the development of foreign language competences. An important role in the process is played by the reflection and self-assessment. After analysing the research data the following conclusions can be made. RcspondcnU understand their objectives in the process of the development of foreign language competence. They can identify their language learning aims. Majority of students say that they follow the principles of autonomy in the learning process. Some respondents lack the initiative to start developing their language portfolio - to look for new ideas, to be creative. A lot of problems are caused by the lack of knowledge of grammar and lexis. Because of the lack of the experience students find it difficult to design the following portfolio parts: language biography and dossier. All the students had difficulties in writing reflections. Some students tend to overrate their knowledge. There were no big differences among the responses of students who study different foreign languages.Summarizing the research it is possible to maintain that students have positive attitude and arc open to innovations because they understand their benefit for the development of the foreign language competences. The article points out the necessity of the introduction of communicative language teaching to successful mastering of foreign languages. It describes the most necessary conditions and the most efficient ways to gain communicative competence underlining the importance of the reorganization of foreign language studies according to the level of students' knowledge. The article also analyses students' attitude towards these activities. Foreign language programmes have a didactic aim which is named as: communication, reading of scientific literature in the original language and translating. Providing aims it is important to give learning, not didactic aims, because information about potential learning results opens the perspective for students. If provided learning aim corresponds with student's needs, it assures student's aim seeking motivation. Another important structural element of the didactic system is the didactic content, which is chosen by the teacher, considering the needs of the learning person, therefore leaming motivation encouragement is important in this process. Therefore, the following recommendations may be proposed: at the beginning of the course it would be useful to present thorough and clear information concerning the portfolio preparation, possibiUties for its application. To discuss requirements concerning portfolio preparation, terms, possible methods, tasks and forms. To provide a wide spectnun of choices. To discuss assessment and self-assessment criteria. To provide favorable conditions for consultations.Communicative competence is very important for the contemporary business management student. The purpose of this article is to analyse the system of the communicative competence development (CCD) in leaming the second foreign language. The paper is divided into three sections. In the first section theory review of commimicative competence development structure and main factors are given. The steps of CCD are knowledge, abilities and skills. The main factors mentioned here arc motivation, personal values and features, thinking about career. The second part deals with the didactical system of CCD. It involves social demand, learning/teaching aims, content, methods, students' and teachers' competence. The theory is supported by the analysis of educational experiment results. The following conclusions are made: communicative competence is a very important factor included in general competence as well as a guarantee for success in the future professional career. In the system of CCD these components are important: social demand, learning/teaching aims, content, methods, students' and teachers' competence, communication between student and teacher. Flexible, dynamic educational system gives better quality results by developing the second foreign language competence. Summarising the results of the educational experiment the following issues could be stated: The leaming of professional language motivates the development of foreign language competence; The language competence developing system in business studies at Kaunas College are resultative. The results of research show that students' assessment marks increased significantly. [From the publication]

ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Mokymo individualizavimas ir diferencijavimas / Liuda Šiaučiukėnienė. Kaunas : Technologija, 1997. 252 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/57098
Updated:
2024-03-17 18:48:57
Metrics:
Views: 17
Export: