Kauno tapytojų kūryba Lietuvos muziejuose 1978–1994 m

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kauno tapytojų kūryba Lietuvos muziejuose 1978–1994 m
Alternative Title:
Kaunas painters’ artworks in Lithuanian museums in 1978-1994
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2014, t. 74, Menas ir publika, p. 13-29
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama muziejinių įsigijimų politika ir Kauno tapytojų kūrinių paplitimas dviejuose didžiausiuose Lietuvos muziejuose, skirtuose vaizduojamajam menui, tai yra Nacionaliniame M. K. Čiurlionio ir Lietuvos dailės muziejuose. Jų kolekcijų formavimas „pagal rinkinių svarbą“ 1995 m. įgavo nacionalinės kolekcijos apibrėžimą. Tai reiškė, kad šie valstybiniai muziejai orientavosi į nacionalinės vertės vaizduojamojo meno kūrinių rinkimą. Straipsnyje atskleidžiama, kaip šalia oficialiai suformuotos muziejinių įsigijimų politikos veikė muziejaus vidinės kūrinių komplektavimo strategijos, tai 1978–1994 m. M. K. Čiurlionio dailės muziejui leido suformuoti specifinę Kauno dailės kolekciją.

ENThe article analyses the politics of museum acquisitions and the prevalence of Kaunas painters’ works in the two largest Lithuanian museums dedicated to fine arts – M. K. Čiurlionis National Museum of Art and Lithuanian Art Museum. The conditions and strategies of forming museum collections allowed the M. K. Čiurlionis National Museum of Art to acquire an exceptional Kaunas art collection in 1978–1994. The boundaries of this time period are outlined by certain factors of Kaunas cultural life. In 1978 the State M. K. Čiurlionis Museum of Art (nowadays – M. K. Čiurlionis National Museum of Art) opened an affiliate – the Pictures Gallery. Instantly, the Pictures Gallery held yearly exhibitions of young Lithuanian artists, Kaunas artists (separate exhibitions for painters, sculptors, graphic artists), and the Lithuanian SSR Culture Ministry, Art Fund and museums centralised aquisitions were arranged after these exhibitions. After the collapse of the Soviet Union, the centralised financing of art works’ aquisition was discontinued. Still, up to 1994, the financing of museums was sufficient and the quite intense acquisition of art works was conducted. The article states that the appraisal of Kaunas painters works is evident in the acquisitions made by the Culture Ministry and Art Fund. Lithuanian Art Museum obtained Kaunas artists’ works through these acquisitions. However, M. K. Čiurlionis National Museum of Art didn’t limit themselves to allocated works and purposely formed the collection, directing museum funds to obtain creative works by Kaunas artists. M. K. Čiurlionis National Museum of Art gained a crucial financial advantage against Lithuanian Art Museum, when M. K. Čiurlionis National Museum’s inclusion into the accounting system of Kaunas city cultural institutions allowed more funding for artwork acquisition.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/55695
Updated:
2019-01-25 08:01:24
Metrics:
Views: 13
Export: