Kultūrinio turizmo ir kultūros paveldo industrijų įtaka miesto plėtrai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kultūrinio turizmo ir kultūros paveldo industrijų įtaka miesto plėtrai
Alternative Title:
Influence of cultural tourism and cultural heritage upon city development
In the Book:
Kultūra ir miestas / vyriausioji redaktorė Audronė Rimkutė. Vilnius: Vilniaus universitetas, 2011. P. 74-89
Keywords:
LT
Kultūrinis turizmas; Kultūros paveldas; Kultūros paveldo industrija; Kultūros paveldo pramonė; Mesto kultūra; Miesto kultūra; Miesto plėtra.
EN
City culture; City development; Cultural heritage; Cultural heritage industry; Cultural tourism; Urban culture; Urban development.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama kultūrinio turizmo ir kultūros paveldo industrijų įtaka miesto vystymui. Aptariamas kultūros paveldo industrijos sampratos formavimasis Lietuvoje. Analizuojama kultūrinio turizmo reikšmė ne tik miesto, regiono, krašto vystymui, bet ir kultūros paveldo išsaugojimui bei jo pritaikymui vartotojiškai visuomenei. Kultūros paveldo industrijos kūrimui labai svarbu kiek paveldas yra naudojamas turizme, kuriant naujas istorines legendas, pateikiant naujas istorines interpretacijas skirtingiems kultūrinio, paveldo ar kūrybinio turizmo segmentams. Nuo to, ar kultūrinio turizmo atstovai sugebės bendradarbiauti su kultūros paveldo industrijų atstovais priklausys miesto, regiono raida, nes kultūrinis turizmas yra viena iš sparčiausiai besivystančių ūkio šakų. [Iš leidinio]

ENIn Lithuania, there is still an attitude prevailing that cultural heritage is the remnants of material history. Such a traditional attitude can be called elitistic. In the second half of the 20th century, a new systematic concept of heritage of Western Europe was formed including not only material, but also more and more spiritual merits. The development of cultural heritage industry is of great importance for the development of cities in post-modern society. The industry of cultural heritage is oriented towards the consumers' industry, i.e. the satisfaction of consumers' needs. The sources of cultural heritage are the main material for the formation of the product of cultural heritage. The product of cultural heritage is different depending upon the target audience, but different products for different target audiences can be created according to the same primary sources, interpreting them in a different way. The main guarantee of the city development is the combination of the tourism industry and the industry of cultural heritage. The aim of the tourism industry is to attract more tourists, and cultural heritage is the means that helps to achieve it. [From the publication]

ISBN:
9789955634195
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/55486
Updated:
2019-03-29 14:58:21
Metrics:
Views: 28
Export: