The Implementation of social responsiveness initiatives: case of Lithuania

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Implementation of social responsiveness initiatives: case of Lithuania
Alternative Title:
Socialinio reagavimo iniciatyvų įgyvendinimas Lietuvoje
In the Journal:
Verslas: teorija ir praktika [BTP] [Business: theory and practice]. 2015, t. 16, Nr. 1, p. 45-52
Keywords:
LT
Ekonominė politika. Globalizacija. Integracija / Economic policy. Globalisation. Integration.
Summary / Abstract:

LTSocialinės atsakomybės koncepcija atspindi visuomenei tam tikru metu aktualias problemas ir lūkesčius, kurie laikui bėgant kinta. Įvairios suinteresuotos šalys: vartotojai, klientai, darbuotojai, profesinės sąjungos, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, fondai, aukotojai, investuotojai – vis labiau domisi įmonių (organizacijų) veikla. Suinteresuotos šalys daro įtaką įmonių veiklai ir augimui. Įmonės taip pat ieško sprendimų ir priemonių, siekdamos patenkinti socialinius visuomenės lūkesčius. Socialinis įmonių reagavimas – tai verslo atsakas į socialinį spaudimą. Autoriai nagrinėja socialinio reagavimo procesus kaip organizacines programas ir veiklas siekiant įgyvendinti socialinės įmonių atsakomybės principus ir patenkinti suinteresuotų šalių lūkesčius. Socialinis reagavimas suprantamas kaip socialinės įmonių atsakomybės veikimo dimensija. Straipsnyje analizuojama, kaip įgyvendinamos socialinio reagavimo iniciatyvos Lietuvoje. Išnagrinėję socialinio reagavimo iniciatyvas kaip organizacines programas autoriai nustatė, kad veikli socialinio įmonių reagavimo iniciatyvų plėtra daro teigiamą įtaką verslo ir visuomenės santykiams bei prisideda prie darnaus regiono / šalies vystymosi. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Darnus vystymasis; Organizacinės programos; Socialinis reagavimas; Socialinė įmonių atsakomybė; Suinteresuotos šalys; Suinteresuotų šalių lūkesčiai; Corporate social responsibility; Lithuania; Organizational programs; Social responsiveness; Stakeholder expectations; Stakeholders; Stakeholders expectations; Sustainable development.

ENA concept of social responsibility reflects public concerns and issues for a specific time, and these change with time. Various stakeholders as consumers, customers, employees, trade unions, communities, non-governmental organizations, foundations, donors, investors are more and more interested in the activities of companies (organizations), and influence on them in a variety of ways. Companies, for their part, also look for ways to meet the expectations of the public in the area of social responsibility. Corporate social responsiveness is an ability of business to respond to social pressure. The article analyzes the implementation of social responsiveness initiatives as organizational programs. Social responsiveness is understood as action dimension of corporate social responsibility. The paper deals with implementation of social responsiveness initiatives in Lithuania. Researched the socially responsiveness initiatives as organizational programs, the authors found that an active development of corporate social responsiveness positively influences on businesses and society relationship and contribute to sustainable development of region or country. [From the publication]

DOI:
10.3846/btp.2015.526
ISSN:
1648-0627; 1822-4202
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/55218
Updated:
2020-11-13 22:18:55
Metrics:
Views: 14    Downloads: 1
Export: