Muzikai gabių vaikų ugdymas: Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos "Liepaitės" mokytojų patirtis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Muzikai gabių vaikų ugdymas: Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos "Liepaitės" mokytojų patirtis
Alternative Title:
Education of children gifted in music: experience of teachers of Vilnius choir singing school "Liepaitės"
In the Journal:
Pedagogika. 2014, 115, p. 247-257
Keywords:
LT
Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Meninis ugdymas / Art education; Muzika / Music; Pedagogai / Pedagogues.
Summary / Abstract:

LTTyrimo tikslas – atskleisti mokytojų, ugdančių muzikai gabius vaikus, patirtį. Tyrime dalyvavo 8 Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ mokytojai. Kad susidarytų bendresnis muzikai gabių vaikų ugdymo patirties vaizdas, buvo atrinkti skirtingų dalykų ir skirtingų ugdymo pakopų mokinius ugdantys mokytojai. Tyrimo metu naudotas pusiau-struktūruotas interviu, siekiant išsamiai atskleisti mokytojo patirtį, suprasti jo poziciją, jausmus, kaip veikia ugdydamas muzikai gabius vaikus. Duomenys analizuoti teminės analizės metodu. Išskirtos trys reikšmingiausios temos: muzikai gabių vaikų atpažinimas, skirtingų muzikinių gebėjimų vaikų muzikinės raiškos poreikių tenkinimas, mokytojų profesinė savivoka. Lietuvos švietimo dokumentų analizė atskleidė, kad muzikai gabūs vaikai taip pat turi specialių poreikių ir jiems tenkinti reikalingas tinkamas ugdymas. Muzikai gabūs vaikai ugdomi muzikos mokyklose. Muzikinis ugdymas šiose mokyklose vis labiau orientuojamas į ugdytinių muzikinės raiškos poreikių tenkinimą, prasmingą mokinių užimtumą po pamokų. Muzikos mokyklose ugdomi labai skirtingų muzikinių gebėjimų turintys mokiniai. Šiame kontekste viena aktualiausių problemų – kaip tobulinti muzikos mokyklose vykdomą muzikinį ugdymą siekiant atskleisti muzikai gabių vaikų sugebėjimus bei sudaryti sąlygas sėkmingam jų muzikinių gebėjimų lavinimui ir, kita vertus, užtikrinti kokybišką menkesnių muzikinių gebėjimų turinčių vaikų muzikinį ugdymą. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad, vertindami mokinių muzikinius gebėjimus ir nustatydami vaiko muzikinių gebėjimų lygį, mokytojai prisiima eksperto vaidmenį, remiasi patirtimi, tačiau pripažįsta, kad tiksliai nustatyti yra sudėtinga.Mokytojų patirties analizė parodė, kad muzikavimas grupėmis, chore yra labai veiksmingas būdas tenkinti skirtingų muzikinių gebėjimų mokinių muzikinės saviraiškos poreikius. Dauguma mokinių patys jaučia poreikį siekti kokybiškų meninių mokymo(si) rezultatų. Aukštus muzikai gabių vaikų ugdymo(si) rezultatus lemia koncertinė veikla, ilgametės mokyklos tradicijos, ugdymo nuoseklumas, tęstinumas ir perimamumas, individualus požiūris į kiekvieną mokinį. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad mokytojai jaučia pasitenkinimą savo profesija, turima darbo vieta, tai lemia galimybė būti stiprios mokyklos bendruomenės, profesionalių pedagogų komandos nariu. Mokytojai analizuoja, suvokia kylančias problemas. Juos neramina tai, kad mokinių tėvai žiūri į vaiko muzikinį ugdymą kaip į pramogą ar laiko praleidimą, o ne sistemingą, atsakingą mokymąsi. Pasenusios ugdymo programas, repertuaras įvardyti kaip silpnybės. Mokytojai reflektuoja savo veiklą šiuolaikiniame švietime vykstančios kaitos kontekste, jaučia poreikį keistis. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Muzikai gabūs vaikai; Muzikiniai gebėjimai; Mokytojų patirtis; Children gifted in music; Teachers’ experience; Musical expression.

ENObjective of this survey is to detect experience of teachers working with children gifted in music. 8 teachers from Vilnius choir singing school "Liepaitės" have participated in this survey. Teachers representing different education stages and subjects were selected to identify overall picture of experience in education of children gifted in music. Semi-structured interview was employed to reveal in-depth experience from teacher‘s position, understand his position, feelings, how he works with children gifted in music. Thematic analysis method was employed for data analysis. Three most significant themes were emphasized in interview data analysis: identification of children gifted in music, meeting demands for musical expression of children with different musical abilities and professional self-perception of the music teachers. Analysis of Lithuanian education instruments disclosed that children gifted in music have special needs and adequate education is necessary to meet them. Children gifted in music are educated in music schools. Music education in these schools is increasingly oriented towards meeting demands of the students for musical expression, purposeful extracurricular activities of students. Students with very different level of musical abilities are educated in music schools. One of the most critical challenges in this context is the issue of organizing education, identifying those who are mostly gifted in music and facilitating successful development of their musical abilities and on the other hand ensuring high quality music education for children with lower musical abilities. Results of the survey indicate that in identifying children gifted in music and establishing level of their musical abilities teachers build on their experience and assume the role of an expert, however they consider this a very complicated matter.Analysis of teachers’ experience indicate that collective musical activity (choir) is a very efficient tool to meet demands for musical expression of students with different musical abilities. Most students feel urged for achieving high learning results. Concert activities, continuous school traditions, consistency of education, continuity and succession, individual approach towards every student are elements which contribute most to the students’ motivation for learning. Results of the survey revealed that teachers feel satisfaction with their profession, employment position and it contributes to the possibility of being a member of powerful school community and team of professional teachers. Teachers analyse, perceive arising problems. They are concerned about the fact that some parents of the students regard musical education of the children as entertainment and not a systematic, responsible learning. Outdated programs, repertoire are indicated as a weakness. Teachers reflect on their activity and feel the demand for adaptation and changes in the context of dynamics of modern education. [From the publication]

DOI:
10.15823/p.2014.041
ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Edukacinių pokyčių vaikų muzikos mokykloje galimybės laisvojo ugdymo paradigmos kontekste / Giedrė Gabnytė. Jaunųjų mokslininkų darbai. 2011, Nr. 4 (33), p. 21-28.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/55065
Updated:
2019-01-21 18:17:37
Metrics:
Views: 18    Downloads: 4
Export: