Mokytojo naratyvo įtaka mokinio estetiniam suvokimui: muzikinės raiškos menologinė perspektyva : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokytojo naratyvo įtaka mokinio estetiniam suvokimui: muzikinės raiškos menologinė perspektyva: disertacija
Publication Data:
Vilnius, 2013.
Pages:
237 p
Notes:
Disert. rengta 2008-2013 m. Vilniaus universitete. Dr. disert. (socialiniai mokslai) - Vilniaus universitetas, 2013. Bibliografija.
Keywords:
LT
Muzika / Music.
Other Editions:
Dr. disert. santrauka: Influence of teacher narrative on the student's aesthetical perception: a phenomenological perspective of musical expression Vilnius, 2013 38 p
Summary / Abstract:

LTDisertacijoje pateiktas teorinis tyrimas, leidęs apibūdinti ir įvertinti fenomenologinio metodo taikymo muzikos mokymui galimybes ir numatyti mokytojo prieigas dirbant šiuo metodu, daugiausia dėmesio skiriant mokytojo naratyvui. Mokinio estetinio suvokimo specifiškumui išryškinti pasirinktas muzikos mokymo muzikos mokykloje kontekstas, kai per konkretaus muzikos instrumento pamoką vyksta individualus mokytojo ir mokinio susitikimas. Muzika, kaip fenomenas, yra palanki užčiuopti fenomenaliems mokinių estetiniams potyriams dėl savo ypatumo asmeniui ją priimti kaip savo patirties reikšmę. Taikant fenomenologinį metodą analizuojami unikalūs mokinių estetiniai išgyvenimai ir mokytojų prieigos, būtinos mokinio estetiniam suvokimui atpažinti. Nagrinėjama, kaip ir kokiomis kalbinėmis priemonėmis mokytojas perteikia muzikinę reikšmę. Atliktas empirinis tyrimas, naudojant mokytojų ir mokinių nestruktūruotą interviu bei stebint pamokas, atskleidė naratyvo kaip metodo, padedančio išryškinti unikalias mokinių patirtis ir užčiuopti jų estetinį suvokimą, svarbą. Taip pat parodė mokytojo įtaką mokiniui kaip tarpusavio sąveikos rezultatą perduodant muzikinę reikšmę muzikinio ugdymo proceso metu. Mokytojas naratyvu perduodamas muzikinę reikšmę, viena vertus, mokinį nukreipia į norimą suvokimo objektą, kita vertus, per metaforą ir vaizduotės interpretacijas atveria galimybes mokiniui tą reikšmę suvokti savaip ir perteikti ją per raišką. Atskleista, kaip, remiantis fenomenologinėmis įžvalgomis, muzikos suvokimas ugdymo procese gali būti atpažįstamas per keturias sudedamąsias dalis: laiką, erdvę, atlikmą/grojimą ir jausmą, o tai yra reikšmingas aspektas brėžiant fenomenologines muzikinio ugdymo metodologijos perpektyvas.Reikšminiai žodžiai: Naratyvas; Estetinis suvokimas; Fenomenologija; Muzikinė raiška; Narrative; Aesthetic perception; Phenomenology; Musical expression.

ENDissertation contains theoretical research which allowed to describe and to evaluate possibilities of application of phenomenological method in music education and to foresee the approaches of the teacher who works based on this method, focusing on teacher’s narrative. Seeking to highlight the specificity of a student’s aesthetic perception, the context of musical education at a music school had been chosen when an individual meeting of a teacher and a student in the lesson of a particular musical instrument takes place. Because of its singularity for every person to accept it as their own meaning of experience, as a phenomenon, music is favourable to grasp phenomenal aesthetical experience of students. Unique aesthetic experiences of the students and approaches of the teachers, which are vital to recognise the aesthetic perception of a student, were analized using phenomenological method. It is examined, how and by what linguistic means teacher conveys the musical meaning. Using unstructured interview with the teachers and students and also by observing the lessons, empirical research was conducted, revealing the importance of the narrative as a method, which helps to highlight unique experiences and to grasp the aesthetical perception of the students. It also showed the influence of teacher on a student as a result of internecine interaction while transferring the musical meaning in the process of musical education. The teacher, transferring the musical meaning through narrative, on the one hand, direct a student to the desired object of perception, on the other hand, through metaphor and imaginative interpretations opens up a variety of choices to understand the meaning in the student’s own way and to convey it through expression. It is revealed that, basing on phenomenological insights, the music perception in the educational process can be identified through four components.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/54131
Updated:
2022-01-30 15:08:31
Metrics:
Views: 28    Downloads: 4
Export: