Ecce homo. Žmogaus reprezentacijų dinamika Lietuvos sovietmečio teatre

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ecce homo. Žmogaus reprezentacijų dinamika Lietuvos sovietmečio teatre
Alternative Title:
Ecce homo: the dynamics of the representations of the human being in soviet Lithuanian theatre
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2005, 43, p. 196-209
Notes:
LDB Open.
Keywords:
LT
Sovietmečio menas; Žmogus; Režisūra; Metonimija; Alegorija; Metaforos.
EN
Soviet art; Human being; Stage directing; Metonymy; Allegory; Metaphor.
Summary / Abstract:

LTŽmogaus figūra mene iškalbingiau nei bet kuris kitas motyvas atskleidžia konkretaus laikmečio visuomenės savimonę, istorijos interpretavimą, dominuojančią moralinę ir ideologinę vaizduotę. Šiame straipsnyje siekiama apžvelgti žmogaus reprezentacijas sovietinio laikotarpio Lietuvos teatro scenoje akcentuojant jų dinamiką ir klausiant, kokius visuomenės tapatumo pokyčius ši dinamika liudija. [Iš leidinio]

ENThe article surveys images of the human being in Lithuanian theatre during the Soviet years, highlighting shifts in representation techniques and changes in Soviet society’s identity, and the moral and ideological imagination that they testify. The three stages suggested, metonymies of emotions, moral allegories and the metaphors of the inner space, respectively delineate changes towards the establishment of the images of the substantive human psyche at the expense of the extrusion of the specific historical reality. On the other hand, changes of representation are closely related to a gradual shift from actor’s to director’s theatre. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Teatro semiotika: kūno semiotizavimo raiška šiuolaikiniame Lietuvos teatre / Gintarė Narauskaitė. Logos (Vilnius). 2014, 80, p. 164-169.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/535
Updated:
2020-07-30 12:14:24
Metrics:
Views: 17    Downloads: 3
Export: