LTPsichoaktyviųjų medžiagų (PM) vartojimo prevencijos aktualumą patvirtina minėtų medžiagų vartojimo paplitimo tyrimų duomenys Lietuvoje. Alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių vartojimą, kaip vieną iš pagrindinių problemų (kartu su patyčių, smurto ir mokyklos nelankymo problemomis), įvardija ir pačios mokyklos. Tyrimo tikslas – išanalizuoti, kaip vyresniųjų klasių mokiniai vertina turimas žinias, gyvenimo įgūdžius ir kokia jų nuomonė apie PM vartojimo prevenciją mokykloje. Tyrime dalyvavo 339 vienos Vilniaus bendrojo ugdymo mokyklos 5-11 klasių mokiniai: 161 mergina ir 178 vaikinai. Respondentų apklausai naudotas anoniminis klausimynas, kurį sudarė darbo autorė, remdamasi B. E. Dobson ir L. Wright (1995) sukurtu narkotikų vartojimo prevencijos vykdymo Europos mokyklose modeliu bei mokslinėje literatūroje aprašytais gyvenimo įgūdžiais, saugumo ir psichologinio klimato mokykloje vertinimais, kurių svarba pabrėžiama vykdant PM vartojimo prevenciją. Saugumą ir psichologinį klimatą mokykloje palankiau vertina vyresniųjų klasių merginos nei vaikinai. Merginos geriau nei vaikinai įsivertino žinias apie alkoholio (p = 0,0001), tabako (p = 0,001) ir narkotikų (p = 0,008) vartojimo poveikį bei pasekmes.Vyresniųjų klasių mokiniai streso įveikos įgūdžius įsivertino prasčiausiai (6,95 balo), o sąlyginai geriausiai – gebėjimą atsispirti bendraamžių spaudimui vartoti PM (7,87 balo). Merginos geriau nei vaikinai įsivertino gyvenimo įgūdžius kritiškai ir kūrybiškai mąstyti (t = 3,013, p = 0,003) ir bendrauti, užmegzti ir išlaikyti naujus santykius (t = 3,645, p = 0,0001). Mokiniai, kurie gerai vertina psichologinį klimatą mokykloje ir klasėje, geriau vertina ir turimus gyvenimo įgūdžius bendrauti, užmegzti ir išlaikyti naujus santykius, įveikti stresą ir suvaldyti neigiamas emocijas. Dažniausiai mokiniai veiksmingoms PM vartojimo prevencinėms priemonėms priskyrė tabako gaminių ir alkoholinių gėrimų prieinamumo ribojimą (48,7 proc.), informacijos PM vartojimo prevencijos klausimais teikimą mokiniams (44,2 proc.) bei tėvų ir vaikų santykių stiprinimą (42,5 proc.).
ENThe importance of psychoactive substances use prevention among students is supported by the psychoactive substance use prevalence data in Lithuania. Psychoactive substances use is one of the main problems (as bullying, violence, and school attendance problems) in Lithuanian schools. The aim of this study was to analyse the self-assessment of 5-11 grade students’ knowledge, life skills and attitudes to psychoactive substances use prevention at school. The sample of the study was 339 respondents: 161 girls and 178 boys. Specially designed questionnaire was used for the survey based on B. E. Dobson and L. Wright school-based drug prevention model in Europe. Girls evaluated safety and psychological climate in the school better than boys. Also girls better than boys evaluated their knowledge of alcohol (p = 0.0001), tobacco (p = 0.001) and drugs (p = 0.008) consumption and consequences. Students rated the worst (6.95 points) their life skills "to cope with stress and manage negative emotions" but relatively the best "to resist peer pressure to use psychoactive substances" (7.87 points). Girls better than boys assessed their life skills "critical and creative thinking" (t = 3,013, p = 0,003) and "communicate, establish and maintain a new relationship" (t = 3,645, p = 0,0001).Those students, who evaluated the psychological climate in the school as good, also better assessed their own skills to "communicate, establish and maintain a new relationship" and "to cope with stress and manage negative emotions". According the opinion of students, the most effective preventive measure of psychoactive substances use is the control of tobacco and alcohol sales to minors (48,7 %), as well as strengthening parentchild relationships (42,5 %). Another important measure is dissemination of information about psychoactive substances use prevention for students (44,2 %).