Narkomanijos profilaktinės veiklos ypatumai profesinių mokyklų socialinių pedagogų darbe

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Narkomanijos profilaktinės veiklos ypatumai profesinių mokyklų socialinių pedagogų darbe
Alternative Title:
Prevention activities peculiarities of drug usage in social pedagogues work at vocational schools
In the Journal:
Visuomenės sveikata [Public health], 2008, Nr. 4 (43), p. 46-55
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas narkomanijos profilaktinės veiklos ypatumų socialinių pedagogų darbe profesinio mokymo įstaigose rezultatams atskleisti ir jų analizei atlikti. Straipsnyje analizuojami kokybinio tyrimo (struktūruoto interviu) rezultatai narkomanijos pirminės profilaktikos tema, kurio metu apklausti Klaipėdos profesinių mokyklų socialiniai pedagogai. Kokybinio tyrimo duomenys pateikiami turinio analizės forma. Straipsnyje ypatingas dėmesys skiriamas narkotinių medžiagų vartojimo profilaktikai trukdantiems ir ją gerinantiems veiksniams. Kokybinio turinio (content) analizės rezultatai išryškino veiksnius, kurie turi įtakos socialinių pedagogų narkomanijos pirminės profilaktinės veiklos efektyvumui mokyklose. Šios veiklos efektyvumą, anot mokyklų socialinių pedagogų, stipriausiai neigiamai veikia psichologiniai (tėvų ir vaikų motyvacijos stoka, bendradarbiavimo nebuvimas ir konfidencialumo principo nesilaikymas, abejingumas problemai), teisiniai (reikalingų teisinių dokumentų trūkumas, kitos teisinės problemos) ir ekonominiai veiksniai (specialistų ir profilaktinių priemonių, laiko trūkumas).

ENDrug usage prevention specialists made a conclusion that school is the best place to prevent of drug spreading among schoolchildren. In every vocational school all the attention should be focused on primary drug prevention. The biggest role in primary drug prevention belongs to social pedagogues, but unfortunately we have too little data about their competence, abilities and readiness for this work. All this unrevealed data pushed us to take a better look on work precess in Klaipedas professional (vocational) schools. The aim: to reveal the peculiarities of primary prevention activities at vocational schools, and to explore the activity-based proposals which could lead to a better results. Methods: structured interviews with social pedagogues of vocational schools. Results. The interview results showed that social pedagogues use many different activities and ways to stop drug usage at vocational schools. The knowledge about healthy way of life is integrated in biology, chemistry lessons and extra curriculum activities. Our investigation showed that students have lack of psychological support factors (such as parents), lack of motivation, real help, and lack of cooperation. It was concluded that prevention could be more effective if new laws were created, more precise working instructions were used, there would exist a broader knowledge of practical knowledge an abundance of methodical literature and broader cooperation between institutions. Drug’s topic main problems and evidence based topics of prevention should be discussed much more in the future, only then we would be able to solve the problems and stop their spreading.

ISSN:
1392-2696
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/39618
Updated:
2025-03-17 14:51:43
Metrics:
Views: 33    Downloads: 1
Export: