Vaizdo spalvos ir formos sąveikos vaidmuo žiūrovo emocijoms

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vaizdo spalvos ir formos sąveikos vaidmuo žiūrovo emocijoms
Alternative Title:
Influence of color and shape interaction on viewers’ emotions
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTDarbo tikslas buvo išsiaiškinti spalvos ir formos sąveikos ypatumus, sąlygojančius skirtingus emocijų dimensijų vertinimus. Imtį sudarė 41 tiriamasis, iš jų 32 moterys ir 9 vyrai. Tyrimui naudota psichologiniams eksperimentams atlikti skirta PsychoPy programa, kurios pagalba tiriamiesiems buvo pateikti 42 skirtingų spalvų ir formų stimulai bei vertinimo skalės, atitinkančios emocijų dimensijas: valentingumą, sužadinimą ir dominavimą. Gauti rezultatai rodo, kad tiek forma, tiek spalvos tonas turi įtakos emocijų dimensijų vertinimams. Apvalių figūrų sukeltos emocijos vertintos kaip malonesnės ir labiau kontroliuojamos nei aštrių figūrų. Sužadinimo dimensijoje tokių dėsningumų nepastebėta. Trumpų bangų spalvų (žalios, mėlynos, violetinės) figūros buvo įvertintos kaip maloniausios. Labiausiai sužadinančias emocijas sukėlė raudonos spalvos, po jų sekė kitų chromatinių spalvų figūros. Achromatinių spalvų figūros buvo įvertintos kaip mažiausiai malonios ir sužadinančios. Mėlyna ir žalia spalvos įvertintos kaip sukeliančios maloniausias ir labiausiai kontroliuojamas emocijas, tuo tarpu labiausiai kontroliuojančiomis įvardytos raudonos ir juodos spalvos figūrų sukeltos emocijos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Emocija; Emocijų dimensijų vertinimai; Forma; Spalva; Spalvų ir formų stimulai; Color; Color-form stimuli; Emotions; Evaluation of emotion dimensions; Form; Shape.

ENPurpose of this study was to determine features of color and shape interaction leading to different evaluation of emotion dimensions. The sample comprised 41 subjects, including 32 women and 9 men. The research was based on PsychoPy program, which allowed to represent 42 different color-shape stimuli, and the evaluation scales corresponding to the dimensions of emotion: valence, arousal and dominance. Results showed that both shape and color hue affect scores of emotion dimensions. Emotions evoked by round shapes were evaluated as more pleasant and more controlled than emotions evoked by angular shapes. Such patterns were not observed in arousal dimension. Short-wavelength color (green, blue, purple) shapes were most pleasant. Most arousing color was red, followed by other chromatic colors. Achromatic color shapes were evaluated as inducing most unpleasant and least arousing emotions. Blue and green colors were assessed as causing most pleasant and most controlled emotions, while red and black color shapes caused most controlling emotions. [From the publication]

ISSN:
2029-9958; 2351-4620
Related Publications:
Televizijos reklamos elementai ir auditorija: santykio bruožai / Daiva Sirtautienė, Vytautas V. Sirtautas. Informacijos mokslai. 2006, t. 36, p. 95-108.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/53064
Updated:
2020-07-28 20:26:14
Metrics:
Views: 21    Downloads: 3
Export: