Algirdo Dovydėno vitražai sakralinėje architektūroje : temų prasmės ir stiklo iškalba

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Algirdo Dovydėno vitražai sakralinėje architektūroje: temų prasmės ir stiklo iškalba
Alternative Title:
Algirdas Dovydenas stained-glass works in sacral architecture: meanings of the themes and glass eloquence
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2013, 75, p. 89-100
Keywords:
LT
Algirdas Dovydėnas; Nida; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Religinis menas / Religious art.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjami žymaus lietuvių dailininko Algirdo Dovydėno pastaraisiais dešimtmečiais sukurti vitražai, puošiantys sakralines erdves. Plačiau analizuojami ansambliai, esantys Rainių Kančios ir Kryžių kalno pranciškonų vienuolyno koplyčiose. Taip pat detaliai aptariami vitražai, įkomponuoti Vilniaus Šv. Mikalojaus, Domeikavos Lietuvos kankinių ir Nidos Švč. Mergelės Marijos Krikščionių Pagalbos bažnyčiose. Pristatomi šių kūrinių teminiai ypatumai, analizuojama jų plastinė išraiška. A. Dovydėno sakralinių vitražų raida apibendrinama išryškinant dailininko darbų evoliuciją novatoriškos meninės traktuotės linkme. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Algirdas Dovydėnas; Rainių kančios koplyčia; Sakralinė dailė; Stiklo plastika; Technika; Vitražai; Vitražas; Vitražo technika; Algirdas Dovydėnas; Glass plastic; Rainiai Passion Chapel; Sacred art; Stained glass; Stained-glass; Stained-glass technique; Technique.

ENThe author analyses the stained-glass works of artist Algirdas Dovydenas which are integrated in many sacral areas. The works decorating Rainiai Martyrdom chapel and the Franciscan Monastery chapel near the Hill of Crosses are analyzed in detail. Also great attention is paid to the stained-glass works embedded in St. Nicholas church in Vilnius, church of Lithuanian Martyrs in Domeikava, and church of Blessed Virgin Mary Christian Relief in Nida. The thematic peculiarities and plastic expression of the beforementioned works are presented. Moreover, the author’s great knowledge and original usage of the techniques of glass art will be emphasized. Lastly, the development of A. Dovydenas sacral stained-glass works is summarized by highlighting the evolution of his works towards an innovative artistic approach. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/50049
Updated:
2020-07-28 20:26:14
Metrics:
Views: 25    Downloads: 4
Export: