LTStraipsnyje pristatomi ir analizuojami elektrostatikos demonstraciniai bandymai vidurinės mokyklos fizikos kurse. Pateikiamos šių bandymų loginiam įprasminimui parengtos samprotavimų schemos. Siūlomomis samprotavimų schemomis siekiama aktyvinti mokinių mąstymą, aiškinantis demonstracijos metu stebėtą fizikinį reiškinį, t. y. padėti mokiniams suvokti bandymo esmę, nustatyti priežasties – pasekmės ryšius ir priklausomybę, gretinti sąlygas, apibendrinti rezultatus, daryti išvadas. Pateikiami keturi konkrečių demonstracinių bandymų ir jiems parengtų samprotavimo schemų pavyzdžiai. Tokia bandymų demonstracija ir analizė naudinga tiek mokytojui, tiek mokiniui: mokytojas valdo mokymo turinį ir mokinių išmokimą, mokiniai skatinami mąstyti, analizuoti, apibendrinti ir daryti išvadas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Demonstraciniai bandymai; Elektrostatikos reiškiniai; Loginis įprasminimas; Samprotavimų schemos; Demonstration task; Electrostatics phenomena; Logical reasoning schemes; Physics teaching.
ENArticle discloses the importance of demonstration tasks in physics teaching in secondary schools. The place of the demonstration tasks and the possibilities of applying them during physics teaching are analyzed. Four demonstration tasks of electrostatics phenomena in the secondary school are presented and analyzed. They are: Two types of electrical charge; Distribution of surface-charge density; Electric field of electrified sphere; Electric field of two electrically charged plates. Logical reasoning schemes to these physics demo tasks are developed. The proposed reasoning schemes designed to improve students' thinking, explaining the observed demonstrations of physical phenomena which help students to: understand the essence of the demo task, determine cause - effect relationships and dependencies, compare the conditions and findings, summarize the results and do conclusions. Such using of demonstration tasks is useful to both of teacher and pupil: teacher manages the content of teaching and a learning of pupils, pupils – are focused to self-activities, encouraged to think, analyze, summarize and do conclusions. [From the publication]