LTStraipsnio tikslas – atskleisti šeimose globojamų vaikų socialinio dalyvavimo patirtį. Tyrimo metu siekta nustatyti, kaip vaikai įtraukiami į globos procesą. Tyrimui pasirinktas kokybinis tyrimo metodas, taikant struktūruotą interviu. Vaiko dalyvavimas biologinės šeimos, globos institucijos ir globojančios šeimos gyvenime yra įvairiapusis procesas, kuris apima vaiko pareigas, pasidalijimą darbais, problemų sprendimą, įtraukimą į įvairias veiklas, užimtumą, mokymą, nuomonės išklausymą. Tyrimas atskleidė, kad suaugusieji dominuoja vaikų globos procese. Didžioji dalis globėjų atrankos proceso metu susidūrė su globos namų administracijos ir personalo kompetencijos trūkumu. Renkantis globėjus, vaikai neturi galimybės aktyviai dalyvauti priimant sprendimus, kurie turi tiesioginį poveikį jų gyvenimui. Apklausos rezultatai atskleidė, kad vaikų dalyvavimas ir parengimas šeimos globai buvo nevienodai sklandus, tačiau daugeliu atveju dominavo paviršutiniškas požiūris. Teigiama patirtis parodė, kad globos šeimose ugdomas tarpasmeninis pasitikėjimas, vaikams teikiama emocinė pagalba, stiprinamas bendradarbiavimas, vaikas įtraukiamas į šeimos gyvenimą. Vaikų dalyvavimas šeimos gyvenime pagrįstas savanorišku darbu, pareigų atlikimu, atsakomybe, tiesioginiu bendravimu ir bendradarbiavimu. Neigiama patirtis susijusi su negatyviomis vaikų emocijomis, suaugusiųjų manipuliacijomis ir pareigų vykdymu iš baimės. Vieno tyrimo dalyvio skausminga patirtis išsiskyrė neigiamu požiūriu į globą, kuri pagrįsta fiziniu ir emociniu piktnaudžiavimu, išnaudojimu ir vaiko teisių pažeidimu.
ENThe aim of the article is to reveal the experience of social participation when it comes to children in the custody of families. The study sought to determine how children are involved in the custody process. The qualitative research method is chosen for the study, using a structured interview. The involvement of a child in the life of a biological family, care institution and guardian family is a multi-faceted process that includes the duties of a child, the division of labour, problem solving, involvement in various activities, training, listening to their opinion. The study revealed that adults dominate the in the process of childcare. During the selection process, most of the guardians had to deal with the lack of competence of the care home administration and staff. When choosing guardians, children are not able to take an active part in making decisions that have a direct impact on their lives. The results of the survey revealed that children's involvement and preparation for the care of a family differed, but in many cases a superficial approach was dominant. Positive experience has shown that custody families develop an interpersonal trust, provide emotional support to the children, strengthen cooperation, and include the child in their family life. The participation of children in family life is based on volunteering, performance of duties, responsibility, direct communication and cooperation. The negative experience is related to the negative emotions of children, the manipulation of adults and the execution of duties out of fear. Because of painful experiences, one participant of the study differed from the others as they revealed a negative attitude towards custody. It was caused by physical and emotional abuse, exploitation and violation of the rights of the child.